Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Królewska Droga Krzyża

Chociaż można sobie racjonalnie wytłumaczyć aspekt biologiczny śmierci, nie sposób przyjąć jej jako czegoś „naturalnego”. Śmierć jest sprzeczna z najgłębszym instynktem człowieka. Sobór tak mówi o tym: „Tajemnica losu ludzkiego ujawnia się najbardziej w obliczu śmierci. Nie tylko boleści i postępujący rozkład ciała dręczą człowieka, lecz także, i to jeszcze bardziej, lęk przed unicestwieniem na zawsze”. Istotnie, tej udręki nic nie zdołałoby ukoić, gdyby śmierć oznaczała całkowite zniszczenie i koniec wszystkiego. Dlatego śmierć skłania człowieka do stawiania radykalnych pytań o sens samego życia: co czeka nas za mroczną zasłoną śmierci? Czy stanowi ona ostateczny kres życia, czy też istniej coś także poza nią?

 

Jan Paweł II, List Do moich braci i sióstr – ludzi w podeszłym wieku

„Królewska Droga Krzyża” Teatr Wizji Czerwona Główka

twórcy: Sławomir Kuczkowski, Ela Binkowska (ikony)

Słabość i bezradność wobec przeznaczenia najczęściej uświadamiamy sobie w samotności i ciszy, którym zwykle bronimy dostępu do siebie. Teatr Wizji Czerwona Główka wyznacza widzom pewnego rodzaju ćwiczenie duchowe, stwarza medytacyjną przestrzeń do spotkania z własną słabością w obliczu krzyża…

 

Odwiedzający „Królewską Drogę Krzyża” wprowadzani są do przygotowanej sali pojedynczo, by samodzielnie podjąć wędrówkę przez znaną przecież Drogę Krzyżową. Tym razem jednak odbywa się ona twarzą w twarz: ludzka twarz Odwiedzającego spotyka się z tą Chrystusową – utrwaloną w 14 wizerunkach-ikonach autorstwa Eli Binkowskiej – odpowiednikach stacji Męki Pańskiej.

 

Twarze, mimo jednego wzorca, są zupełnie inne – zaznacza Sławomir Kuczkowski, kierownik artystyczny teatru – bo przecież każda stacja to inny stan ducha i inne emocje. Myślę jednak, że całość tworząca stację działa podobnie jak ikona.

 

 

Dzięki skupieniu na intymnej relacji człowieka z ikoną, rezygnacji z tradycyjnego dramatyzowania, widz otrzymuje zaproszenie do misterium wewnętrznego. Jego czas trwania i przebieg każdy dyktuje indywidualnie, ale w kontekście przetworzonej struktury, mieszczącej się w motywie Pasji.

 

 

To rzadkie działanie artystyczne rozpoczyna cykl Gorzkich Żalów, zapowiadając charakter poszukiwań – wątpiących, niepewnych prawdy, ludzkich…

 

Opublikowano 26.02.2013

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Tematyczne wieczory filmowe i podcasty pod hasłem „Człowiek w Centrum” przygotowaliśmy dla Was w grudniu w związku z obchodami Tygodnia Praw Człowiek
Wypalenie rodzicielskie: czym jest, z czego się bierze i jak sobie z nim radzić? Na ile jesteśmy świadomi tego zjawiska? W jaki sposób radzić sobie ze zbyt dużym oczekiwaniami otoczenia?
To projekt skierowany do stypendystów, mający na celu ich wzajemną pomoc w nauce w formie korepetycji. Dowiedz się więcej
W ramach grudniowego Tygodnia Praw Człowieka obchodzonego w Warszawie przygotowaliśmy pokazy filmów oraz podcasty z serii „Słuchając drogi”.

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.