Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Festiwal „Śmierć Unplugged” 15–25.03 Warszawa

Od czwartku (15 marca) przez dziesięć dni warszawiacy będą mogli uczestniczyć w festiwalu „Śmierć Unplugged”. Różne gatunki muzyki, od tradycyjnych wiejskich pieśni, przez polskie pieśni pokutne i pogrzebowe z dorzecza Narwii, po średniowieczny dramat liturgiczny. Wśród wykonawców artyści światowej sławy, tacy jak Marcel Peres, a także doceniani przez krytyków – Schola Teatru Węgajty czy śpiewacy i śpiewaczki ze wsi Bandysie. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.


Śmierć, o której muzycy opowiadać będą w trakcie festiwalu, to śmierć „odłączona od prądu”. Taka, z jaką konfrontowali się nasi przodkowie, odarta ze schematów i rytuałów, które wraz z postępem technologicznym zaczęły przysłaniać jej sens.

W repertuarze festiwalu znaleźć można m.in. interpretacje wierszy Tadeusza Różewicza z tomu „Matka odchodzi”, dramat liturgiczny „Ludus Passionis” czy współczesne quasi-requiem „Lux Aeterna” Mortena Lauridsena. Wykonają je Schola Gregoriana „Clamaverunt Iusti”, Schola Teatru Węgajty, śpiewacy i śpiewaczki ze wsi Bandysie (Kurpie), a także Chór Centrum Myśli Jana Pawła II. Gościem specjalnym festiwalu będzie nestor muzyki dawnej, badacz i śpiewak – Marcel Peres. Pod jego kierunkiem grupa Ensamble Organum wystąpi 18 marca (w niedzielę) w kościele Wszystkich Świętych.

– To właśnie sztuka, a szczególnie muzyka ma moc docierania do najgłębszych pokładów ludzkiej duszy. Wyzwala odwagę do myślenia o śmierci, która przecież nie jest końcem ani ostatnią melodią, która przycicha u kresu drogi – wyjaśnia Norbert Szczepański, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II.

Festiwal „Śmierć Unplugged” jest propozycją dla warszawiaków, aby tajemnicę, do której przygotowuje nas okres Wielkiego Postu, móc przeżywać także w przestrzeni kultury. Festiwal wpisuje się również w bieżące wydarzenia i debatę na temat śmierci.

– Gdy miasto Homs w Syrii odcięte było od świata, nie można było się z niego wydostać ani dostarczyć lekarstw, dziecko w wyniku ran odniesionych w trakcie ostrzału konało na rękach ojca. Po emisji materiału w CNN w mediach rozgorzała dyskusja, jak daleko można posunąć się w pokazywaniu śmierci, aby z tajemnicy nie robić „spektaklu” dla mas – przypomina dk. Bogdan Sadowski z Centrum Myśli Jana Pawła II. – Tymczasem człowiek wobec śmierci był, jest i będzie taki sam. Nie zmieni tego żadna idea, technologiczny postęp ani rozwój mediów.

Różnicę w przeżywaniu tajemnicy śmierci doskonale widać, gdy wielkomiejską aglomerację, w której ludzie żyją w pośpiechu, porówna się z rzeczywistością wsi, małego miasteczka.

– Śmierć na polskiej wsi to śmierć wśród ludzi, będąca manifestacją jedności, przyjaźni i pojednania. Z kolei ludzie w mieście często umierają samotnie. Niekiedy upływa wiele czasu, zanim ktoś z rodziny zorientuje się, że matka czy ojciec nie żyje – wyjaśnia dr Tomasz Strączek, etnolog z Uniwersytetu Warszawskiego, który krótkim wykładem o śmierci otworzy dwa z sześciu koncertów.

Patronat medialny nad festiwalem roztoczyły: Polskie Radio Program Drugi, „Gość Niedzielny”, Fronda.pl.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

 

Zaproś znajomych na Facebooku!

Opublikowano 19.03.2012

ZOBACZ RÓWNIEŻ

31 maja
Jak uczyć się słuchać aktywnie? Co może nam w tym przeszkodzić? Na te i inne pytania odpowiada Witek Janowski.
21 czerwca rozpocznie się jubileuszowa rekrutacja do programu stypendialnego miasta stołecznego Warszawy imienia Jana Pawła II. To czas, by zebrać wszystkie niezbędne dokumenty.
Nasz Chór zdobył pierwsze miejsce w swojej kategorii podczas 43. Międzynarodowego Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej.

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.