Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

„Testament” Maria Erdman

Koncert

|

Maria Erdman

Program:

1.  Carl Philipp Emanuel Bachs (1714-1788) Empfindungen – Freie Fantasie Wq. 80, H.      536 (ca. 14’30”)

2.     Domenico Cimarosa (1749-1850) Sonata Poco allegretto (ca. 3’)

3.     Simon Le Duc (1742-1777) Sonate pour le Violon op. 4 nr 6 Maestoso-Espressivo. Poco Adagio. Allegro assai (ca. 19’)

4.     Domenico Cimarosa (1749-1850) Sonata Un poco andante in modo siciliano (ca. 2’)

5.     Franz Schubert (1797-1828) Sonatina op. 137, nr 2 Allegro moderato. Andante. Menuetto (Allegro) – Trio. Allegro (ca. 20’)


„Testament” to koncert, podczas którego usłyszymy Marię Erdman (klawikord) i Zbigniewa Pilcha (skrzypce). Program wieczoru może kojarzyć się z klawesynem lub fortepianem historycznym. Jednak wybór klawikordu jako towarzysza skrzypiec w utworach zarówno Carla Philippe’a Emanuela Bacha, jak i Franza Schuberta ma swoje wytłumaczenie – są nim  historyczne uwarunkowania oraz tradycja wykonawcza, której ciągłość odnajdujemy jeszcze w wieku XIX. Choć subtelny instrument klawiszowy był stopniowo porzucany na rzecz instrumentów donośniejszych, wiemy, że w połowie dziewiętnastego stulecia wciąż budowano klawikordy – z pewnością zatem wciąż na nich grano.

Takie zestawienie instrumentów w utworach Simona Le Duca, Carla Philippe’a Emanuela Bacha, i wreszcie Franza Schuberta to wyjątkowe oraz trudne zadanie wykonawcze, wymagające zrównoważenia dynamiki i oparcia struktur utworów na subtelnym dźwięku klawikordu.


Występują:

Zbigniew Pilch – skrzypce
Maria Erdman – klawikord

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.