Program:
1. Carl Philipp Emanuel Bachs (1714-1788) Empfindungen – Freie Fantasie Wq. 80, H. 536 (ca. 14’30”)
2. Domenico Cimarosa (1749-1850) Sonata Poco allegretto (ca. 3’)
3. Simon Le Duc (1742-1777) Sonate pour le Violon op. 4 nr 6 Maestoso-Espressivo. Poco Adagio. Allegro assai (ca. 19’)
4. Domenico Cimarosa (1749-1850) Sonata Un poco andante in modo siciliano (ca. 2’)
5. Franz Schubert (1797-1828) Sonatina op. 137, nr 2 Allegro moderato. Andante. Menuetto (Allegro) – Trio. Allegro (ca. 20’)
„Testament” to koncert, podczas którego usłyszymy Marię Erdman (klawikord) i Zbigniewa Pilcha (skrzypce). Program wieczoru może kojarzyć się z klawesynem lub fortepianem historycznym. Jednak wybór klawikordu jako towarzysza skrzypiec w utworach zarówno Carla Philippe’a Emanuela Bacha, jak i Franza Schuberta ma swoje wytłumaczenie – są nim historyczne uwarunkowania oraz tradycja wykonawcza, której ciągłość odnajdujemy jeszcze w wieku XIX. Choć subtelny instrument klawiszowy był stopniowo porzucany na rzecz instrumentów donośniejszych, wiemy, że w połowie dziewiętnastego stulecia wciąż budowano klawikordy – z pewnością zatem wciąż na nich grano.
Takie zestawienie instrumentów w utworach Simona Le Duca, Carla Philippe’a Emanuela Bacha, i wreszcie Franza Schuberta to wyjątkowe oraz trudne zadanie wykonawcze, wymagające zrównoważenia dynamiki i oparcia struktur utworów na subtelnym dźwięku klawikordu.
Występują:
Zbigniew Pilch – skrzypce
Maria Erdman – klawikord