Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Przegląd etiud i krótkich metraży studentów Szkoły Filmowej w Łodzi i kursów Wajda School.

Poznawaj kino, na leżakach i z międzykulturowej perspektywy!

W każdą środę lata o godzinie 20:15 na dziedzińcu Kamienicy Artystycznej przy ul. Foksal 11 prze całe lato można było obejrzeć filmy z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Indii – krajów, z których przybysze stanowią coraz liczniejszą grupę mieszkańców Warszawy. Przed nami ostatnie spotkanie,w którym pokażemy etiudy i krótkie metraże studentów i absolwentów Szkoły Filmowej w Łodzi oraz kursów Wajda School.

Plan spotkania:

  • 20:15 – rozmowa o kształceniu filmowców-obcokrajowców w szkołach filmowych, ich dorobku, specyfice i wartości artystycznego spojrzenia z zewnątrz oraz wpływie na polską kulturę filmową;
  • 21:00 – prezentacja etiud i krótkich metraży studentów i absolwentów Szkoły Filmowej w Łodzi i kursów Wajda School z Ukrainy, Białorusi, Gruzji, Indii i Polski.

W programie:

MANU I KAPUSTA (2012)
Szkoła Filmowa w Łodzi
reż. Oleksandr Pozdnyakov, 10′ (short) – UKRAINA
Obsada: Alina Nasibullina, Iwan Mulin, Anastasia Garvey

Symboliczna historia o strachu przed największym marzeniem w życiu. Spotkanie ze swoją drugą połową, sam na sam i miłość, która znika szybciej niż się pojawiła. Śmierć i życie. I chleb codzienny – w postaci kapusty. W filmie wykorzystano tradycyjne ludowe pieśni: Besena Rowena i Janczik, Janczik, zaś niezwykle piękne zdjęcia zrealizowano na Półwyspie Krymskim

SASZA (2019)
Szkoła Filmowa w Łodzi
reż. Aliaksandr Tsymbaliuk, 13′ (short) – BIAŁORUŚ

Związek Radziecki, przełom lat 70/80. Sasza, dziewczyna, która jest wychowywana w sierocińcu, trafia na weekend do bogatego domu starszych ludzi, którzy pragną ją zaadoptować. Dziewczyna nie jest w stanie zaakceptować ciepła i opiekuńczości potencjalnych rodziców zastępczych. Nie radzi sobie emocjonalnie z zaistniałą sytuacją, co powoduje jej powrót do sierocińca.

OKNO Z WIDOKIEM NA ŚCIANĘ (2019)
Wajda School i Studio Munka
reż. Kobas Laksa, 25’ (dokument) – POLSKA

Larysa i Borys, emigranci z Ukrainy, razem wychowują synka Mitię. Próbują pogodzić życie prywatne i zawodowe. Larysa gra na flecie i stara się dostać do orkiestry miejscowej filharmonii, a Borys jest ulicznym mimem. Tragiczny wypadek sprawia, że będą zmuszeni przedefiniować swoją wizję przyszłości.

FOOLS GOLD (2021)
Szkoła Filmowa w Łodzi
reż. Shailesh Singh, 17″ (short) – INDIE

Rok 2020, wirus przejął świat, ludzie masowo wymierają, gospodarka upada (albo przynajmniej tak się to przedstawia). Bezrobocie jest wciąż aktualnym i ignorowanym problemem. W takich czasach coś wydarzyło się w mieście zwanym Łodzią: mówią, że skała spadła z nieba i zabiła bezdomnego. Później, przez przypadek, znajduje ją dwóch zwyczajnych chłopaków – Miłosz i Tomek. Historia pokazuje absurd czasów, w których żyjemy – gdzie wszystko i nic nie ma znaczenia.

ARBUZ (2012)
Szkoła Filmowa w Łodzi
reż. Vahtang Tato Kotetishvili, 11’ (short) – GRUZJA

Gdzieś na uboczu, z dala od miejskich arterii, mężczyzna rozkłada swoje stoisko z arbuzami. Nieliczni lokalni kierowcy przejeżdżają bez wzruszenia. Tylko turyści zatrzymują się, by zrobić sobie zdjęcie z osobliwą atrakcją. Taki biznes nie może być dochodowy, a jakby tego było mało, po drugiej stronie szutrowej drogi zjawia się konkurencja.

RAISA (2020)
Wajda School i Studio Munka
reż. Dorota Migas-Mazur, 21’ (dokument) – POLSKA

Portret kobiety odważnej i zdeterminowanej, która nigdy nie pozbyła się swoich marzeń. Czeczeńska kobieta ucieka ze swojego kraju, by zawalczyć o siebie i swoje dzieci. Podejmując decyzję o wyjeździe, wyłamuje się̨ z tradycyjnego systemu. To jedyna możliwość na wyrażenie sprzeciwu wobec zasad obowiązujących w jej rodzinnym kraju i krzywd, jakie ją spotkały. O swoich trudnych doświadczeniach opowiada nauczycielce języka polskiego. To film o kobiecej sile, determinacji, walce o godność i niezależność.

KURA (2010)
Szkoła Filmowa w Łodzi
reż. Timur Jaszczenko, 10’ (short) – UKRAINA
Obsada: Irek Grzyb, Ania Gontarczyk, Grzegorz Krawiec, Jozephine.

Krotki film o samotności, miłości i kurze.

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.