Projektuj, postuluj, wyrażaj siebie!
Projekt Miastotwórcy miał na celu wypracowanie wizji miasta bliskiego, w którym uczestnicy chcieliby mieszkać, pracować i spędzać wolny czas – miasta w ich rozumieniu, idealnego. Projekt był odpowiedzią na potrzebę partycypacji młodych osób w życiu społecznym i kulturalnym. Pozwalał również, innym poznać perspektywę młodych i zauważyć, przez jaki pryzmat młodzi postrzegają przestrzeń, w której żyją i jaki realny kształt chcieliby jej nadać. Ważnym założeniem było zainspirowanie młodzieży do partycypacji społecznej opartej na wrażliwości, bliskości i wspólnotowości.
Idea projektu oparta została na klasycznym projekcie architektonicznym, a zatem uczestnicy, tak jak architekci, zaczęli od stworzenia projektu koncepcyjnego. Odwiedzając muzea i instytucje kultury szukali inspiracji do tworzenia i działania, by móc przystąpić do kolejnego etapu, czyli projektu budowlanego – warsztatów design thinking. Wraz z trenerką pracowali nad określeniem swoich potrzeb oraz potrzeb rówieśników. Poznali również klasyczne koncepcje miasta oraz współczesne pomysły na to, jak miasto wyglądać powinno. Wcielą się w rolę turystów, mieszkańców, bywalców i zastanawiali nad tym, jak oddolne inicjatywy miastotwórcze wpływają na kształt przestrzeni miejskiej i w jaki sposób oni sami mogą wpływać na przestrzeń.
Wyposażeni w te informacje przystąpili do pracy nad projektem wykonawczym – warsztatów rysunku architektonicznego i modelowania i druku 3D. Zależało nam na oddaniu w ich ręce narzędzi, które umożliwią im wizualizację swoich potrzeb. Projektowanie 3D, szczególnie z uwzględnieniem druku 3D wymagało specyficznego sposobu myślenia, w który wdrożyliśmy młodych Twórców i Twórczynie.
Podzieleni na trzy zespoły projektowe wzięli na barki projektowe konkretne cele: wprowadzić zieleń do miasta, stworzyć przestrzenie dla siebie oraz umożliwić sprawny i łatwy transport. Po wybraniu skali i wielkości, rozpoczęliśmy tworzenie modeli 3D, które wspólnie stworzyły projekt naszego miasta jutra.
Efektem pracy zespołu jest makieta, którą widzimy na wystawie, wykonana techniką druku 3D. Została ona podzielona na obiekty w czterech kolorach:
- Biały – reprezentujący miasto zastane, takie jak teraz wygląda.
- Niebieski – reprezentujący obiekty, które można umieścić w tkance miejskiej bez szczególnej ingerencji w jej strukturę. Obiekty, które pozwalają na realizację potrzeb grupy młodych ludzi.
- Czerwony – obiekty mające na celu “przejmowanie” miasta i przeprojektowanie go pod potrzeby młodych Projektantek i Projektantów.
- Zielony – ma reprezentować zieloną część miasta, którą zespół projektowy postanowił umieścić w każdej wolnej przestrzeni miejskiej.
Praca przy projekcie pozwoliła młodym przede wszystkim określić swoje potrzeby. Zwróciła uwagę na brak przestrzeni dla siebie, przestrzeni bliskiej młodym, miejsca, które sami mogliby tworzyć i wpływać na nie. Symboliczne miastoprzejęcie jest rodzajem manifestu młodych, którego głównym założeniem jest stworzenie przestrzeni dla siebie, wykorzystanie zastanej tkanki miejskiej, tworzenie, bez niszczenia, możliwość decydowania, wrażliwość na potrzeby swoje i innych.
Film o projekcie
Film z audiodeskrypcją znajduje się pod linkiem: https://youtu.be/ZNNqRqfWiM0
Organizatorzy
Partnerzy: Fundacja Atelier, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Tu było, tu stało,
Patroni: Polskie Radio RDC, Urbnews.pl, Warszawa i Okolice – wio.waw.pl, Warszawska Grupa Luka&Maro, Architektura Murator
Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Projekt „Przygotowanie i realizacja projektu Miastotwórcy” dofinansowano ze środków Państwowego Funduszu Celowego – Fundusz Promocji Kultury.