W ramach 15. edycji Festiwalu Nowe Epifanie zapraszamy na wieczór filmowy, przygotowany komplementarnie do tematyki spektakli: seans filmu „Godland” oraz spotkanie z ks. Andrzejem Dragułą.
Przebój festiwalu w Cannes, najnowszy film Hlynura Pálmasona („Zimowi bracia”, „Biały, biały dzień”) to wirtuozerski popis reżyserii, przepiękne sfilmowane kino drogi, błyskotliwe i pełne czarnego humoru. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów.
Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia.
„Godland” jest filmem o kamienistej drodze życia, samotności i relacjach z Bogiem. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.
Od organizatorów
Po seansie odbędzie się spotkanie z ks. Andrzejem Dragułą, członkiem redakcji kwartalnika „Więź”, które poprowadzi Mateusz Toma.
Twórcy
Reżyseria: Hlynur Pálmason
Scenariusz: Hlynur Pálmason
Zdjęcia: Maria von Hausswolff
Montaż: Julius Krebs Damsbo
Muzyka: Alex Zhang Hungtai
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2022
Kraj produkcji: Dania, Islandia, Francja, Szwecja
Napisy: polskie
Czas trwania: 138 min
Obsada
Elliott Crosset Hove, Ingvar Sigurdsson, Friðrik Friðriksson, Ísar Svan Gautason
Recenzje
To film o Islandii i jej okrutnym pięknie, które mieszkańcy tej wyspy – jak pisał Jochumsson – zawdzięczają gniewowi Boga. Ponad dwie godziny kontemplacji.
Spinając kwestie kolonizacji, kultury i religii Palmason – Islandczyk wykształcony w Danii – w wyrazisty sposób rozlicza się z dziedzictwem relacji islandzko-duńskich oraz rozważa ambiwalencję społecznych konstruktów. (…) psychologiczne zmagania, pytania o naturę Boga i miejsce człowieka wobec niepokojącego czy wręcz nieprzyjaznego świata dodają też wyraźnie odczuwalne echa twórczości Carla Theodora Dreyera. (…) Palmason wydaje się świadomie wchodzić dialog z klasycznymi twórcami modernizmu, nie asekurując się przy tym ironicznymi nawiasami.
Tomasz Raczkowski, GODLAND. W jakim języku mówi Bóg?, film.org.p, z 4 sierpnia 2022
WSTĘP WOLNY
(UWAGA: Nasza widownia w Sali Kominkowej liczy 60 miejsc. Jeśli chcecie mieć pewność miejsca siedzącego, zachęcamy do wcześniejszego przyjścia).