Utwór Ignacego Zalewskiego na zespół wokalny, perkusję solo, klarnet solo i zespół instrumentalny, oparty został o „Tybetańską Księgę Umarłych”. Nowe tłumaczenie klasycznego buddyjskiego tekstu na język polski przygotował poeta i filolog, Mateusz Żaboklicki.
„Bardo thodol czyli wyzwolenie poprzez słuchanie” to rodzaj requiem osadzonego w tybetańskiej tradycji eschatologicznej. Jest to poniekąd II część „Stabat Mater”, które kompozytor stworzył w 2018 roku, również specjalnie na Festiwal Nowe Epifanie.
Mimo że oba utwory dzieli wykorzystane w nich zaplecze kulturowe, łączy je psychologiczny namysł twórczy.
W „Stabat Mater” tematem były stany emocjonalne Matki, której Syn umiera na krzyżu. W nowej kompozycji – zgodnie z przesłaniem i precyzyjnymi opisami tybetańskiej księgi – tematem są stany emocjonalne, stany przejściowe (tyb.: bardo), których doświadcza umysł, świadomość osoby umierającej.
Bezpośrednią inspiracją do skomponowania tego utworu były ostatnie rozmowy Ignacego Zalewskiego z Marcinem Błażewiczem, kompozytorem, profesorem Uniwersytetu Fryderyka Chopina, dotyczące filozofii buddyjskiej, NDE (near death experience) i neuronauk.
Występują:
Leszek Lorent – perkusja solo,
Andrzej Ciepliński – klarnet solo,
proMODERN –
Marta Czarkowska – sopran,
Ewa Puchalska – mezzosopran,
Ewelina Rzezińska – mezzosopran,
Aleksander Rewiński – tenor,
Krzysztof Chalimoniuk – baryton,
Piotr Pieron – bas,
Chopin University Modern Ensemble
Przemysław Zych – dyrygent
Partner:
***
Organizatorem Festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucja kultury m.st. Warszawy.
Partnerzy – Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr Powszechny w Warszawie, Teatr Rampa na Targówku, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, TR Warszawa, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Teatr Collegium Nobilium, Kielecki Teatr Tańca, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Muzeum Pana Tadeusza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Teatr Układ Formalny, Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu, Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie, Ruch Muzyczny, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Flanders State of the Art, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Station of Art Gallery, Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, eWejściówki.pl, biletyna.pl.
Patroni medialni – Polskie Radio PR 2, TVP Kultura, Miesięcznik Teatr, E-teatr.pl, Teatralny.pl, Teatrologia.info.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt współfinansuje m. st. Warszawa.