W tym roku Centrum Myśli Jana Pawła II już po raz trzeci realizowało projekt „Pamięć dostępna”, w ramach którego odbyły się warsztaty muzyczne oraz cykl koncertów Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II. Celem działań było dotarcie do miejscowości o utrudnionym dostępie do kultury.
Artyści wystąpili w pięciu małych miejscowościach: Popowie Kościelnym, Woli Gułowskiej, Radoryżu Kościelnym, Mąkosach Starych oraz Goryniu. W koncertach, obok Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II, brali udział zawodowi soliści operowi oraz zespół instrumentalny.
– Za każdym razem spotkaliśmy się z bardzo życzliwym przyjęciem. Wiele osób podchodziło do nas ze łzami w oczach, dziękując za występ. To doświadczenie jeszcze bardziej utwierdziło mnie w przekonaniu, że muzyka jest uniwersalnym językiem, którego piękno może głęboko dotknąć każdego z nas, bez względu na to, czy mieszkamy w dużej metropolii, czy w niewielkiej wiosce – mówi Jan Krutul, dyrygent Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II.
Pierwsze trzy koncerty wyjazdowe oprócz utworów a cappella zawierały utwory wokalno-instrumentalne. W pierwszej części Chór wykonał utwory uznanych polskich kompozytorów współczesnych m.in. „Sicut lilium inter spinas” Marka Raczyńskiego, „Modlitwa o Pokój” Norberta Blachy”, „O sacrum convivium” Dawida Kusza. W drugiej części głównej koncertu zostały wykonane „Hymny papieskie” – muzyczna wiązanka hymnów Światowych Dni Młodzieży w opracowaniu Maksyma Fedorova. Podczas wydarzenia obecny był autor dzieła: Maksym Fedorov. W wykonaniu wzięli także udział soliści – absolwenci wokalistyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina: Paulina Malinowska oraz Maciej Bogumił Nerkowski. Chórowi i solistom towarzyszył zespół instrumentalny The Consonance Trio w składzie: Maksym Fedorov fortepian, Karol Sypytkowsi – bas, Wojciech Bronakowski – perkusja. W części wieńczącej koncert we wspólny śpiew włączyli się zgromadzeni słuchacze.
W Goryniu oraz Mąkosach Starych został zaprezentowany rozbudowany program a cappella. Zabrzmiały utwory odnoszące się do osoby i nauczania Jana Pawła II oraz utwory o tematyce maryjnej, podkreślające znaczenie Matki Bożej w życiu i nauczaniu Papieża, m.in. „Zdrowaś bądź Maryja” Henryka Mikołaja Góreckiego, „O Gloriosa Domina” Mikołaja Zieleńskiego oraz „Sicut liliuminter spinas” Marka Raczyńskiego. Ostatnia część koncertów to wspólne śpiewanie ze zgromadzoną publicznością.
Każdy z koncertów zakończył się owacją na stojąco oraz bisowaniem artystów.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.