Wystawa fotograficzna „Matki: mężne czy szalone?” w Rzymie

W dniach 8-23 października, w czasie trwania Synodu o Rodzinie, w Auli Jana Pawła II przy kościele św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Rzymie, zostanie zaprezentowana wystawa fotograficzna „Matki: mężne czy szalone?” autorstwa Marty Dzbeńskiej-Karpińskiej.

 Wystawa oraz towarzysząca jej książka, pod tym samym tytułem, opowiadają o pięknie i sile macierzyństwa, odwadze i miłości do życia. Przedstawiają historie 22 kobiet, które stanęły w obliczu ogromnie trudnego wyboru i zaryzykowały swoje zdrowie lub życie aby urodzić dziecko. Wszystkie historie mają szczęśliwe zakończenie.

„Matki: mężne czy szalone?” to opowieść o ekstremalnych wyborach zwyczajnych ludzi, sile miłości i nadziei oraz o zwycięstwie życia nad śmiercią.  Mówi o tym jak wielką wartością jest ludzkie życie i ma służyć pokrzepieniu serc ludzi w trudnych życiowych sytuacjach – mówi autorka książki i zdjęć Marta Dzbeńska-Karpińska.

W skali światowej nie ma podobnego projektu. Od 2012 roku, kiedy wystawa powstała, miała już kilkanaście edycji w wielu miastach Polski oraz w Niemczech.
Wernisaż wystawy w Rzymie odbędzie się 8 października 2015 r. o godzinie 19.30. Wystawa potrwa w dniach 8 – 23 października, w Auli Jana Pawła II przy kościele św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Rzymie, przy via delle Botteghe Oscure, 15. Organizatorami wydarzenia są kościół św. Stanisława BM w Rzymie, Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie oraz Marta Dzbeńska-Karpińska. Wydarzenie objęli patronatem honorowym Jego Ekscelencja pan Piotr Nowina-Konopka, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej przy Stolicy Apostolskiej oraz Jego Ekscelencja Ksiądz Arcybiskup Stanisław Gądecki, Metropolita Poznański, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski. Patronami medialnymi są Radio Warszawa, Niedziela, Tak Rodzinie, TV Salve oraz wrodzinie.pl.

 – Wystawa o miłości macierzyńskiej, która nie waha się zaryzykować życia dla nowego życia, jest zawsze godna uwagi i przedstawienia współczesnemu odbiorcy, żyjącemu w świecie, w którym poczucie wartości tego daru wydaje się zatracać. Oczywiście takie wybory, decyzje i ich nieprzewidywalne konsekwencje dotyczą całej rodziny. Zatem prezentacja tej wystawy w Rzymie doskonale wpisuje się w kontekst odbywającego się tu Synodu Biskupów poświęconego rodzinie. Należy również podkreślić jej walor artystyczny, który znakomicie oddaje głębię treści – mówi ks. Paweł Ptasznik, Rektor kościoła św. Stanisława, który zaprosił wystawę do Rzymu. 

 – Historie kobiet przedstawione przez Martę Dzbeńską-Karpińską, opowiedziane bez emocji, jakby ktoś przyglądał się im z boku, poruszają. Po zapoznaniu się z nimi trudno oprzeć się wrażeniu, że rodzą one w człowieku potrzebę bycia lepszym, odważnym, troskliwym nie tylko wobec bliskich, ale wobec wszystkich – przyznaje Norbert Szczepański, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II, wydawcy książki „Matki: mężne czy szalone?” oraz współorganizatora rzymskiej edycji wystawy.

Marta Dzbeńska-Karpińska – z wykształcenia politolog i menadżer, z wyboru fotograf i dziennikarz. Absolwentka Studium Fotografii Związku Polskich Artystów Fotografików w Warszawie. Autorka m.in. wystawy Krótka historia o tym dlaczego życie jest dobre, która miała swoją inaugurację w marcu tego roku w Parlamencie Europejskim. Współprowadzi portal wrodzinie.pl  i współpracuje z miesięcznikiem Tak rodzinie. Jest mężatką i matką trójki dzieci. Mieszka w Warszawie. Więcej informacji i portfolio: www.dzbenska.com

 

„Matki: mężne czy szalone?” – sylwetki wybranych bohaterek

 W 1980 roku Halina spodziewała się czwartego dziecka. Dwoje wcześniejszych dzieci przyszło na świat przez cesarskie cięcie. Gdy była w drugim miesiącu ciąży, lekarz zalecił aborcję z uwagi na zagrożenie życia matki.

 Piętnaście lat temu Dorota, pracująca matka dwojga dzieci, nagle źle się poczuła. Była na granicy utraty przytomności, drętwiały i wykręcały się jej ręce i nogi, odczuwała silne bóle i drętwienie w klatce piersiowej, z trudem oddychała. Tężyczka u Doroty polega na zaburzeniach poziomu wapnia i magnezu. Wkrótce doszła do tego nowa diagnoza: jaskra. Mimo, jak się okazało, złego stanu zdrowia dziecka, Dorota w czasie ciąży postanowiła nie przyjmować leków, aby dziecko miało jak największe szanse na przeżycie. Lekarze początkowo sugerowali aborcję, potem „skoro dziecko i tak jest chore” zalecali, aby Dorota z powrotem zaczęła przyjmować leki, w innym wypadku może bezpowrotnie utracić wzrok.

Agnieszka, gdy w 2011 roku zaszła w kolejną ciążę, zmagała się z cukrzycą i związanym z nią nadciśnieniem tętniczym. W końcu została hospitalizowana, ponieważ nie dawało się ustabilizować poziomu cukru. Przyjmowała insulinę, mimo to szybko traciła na wadze, a życie dziecka i matki były zagrożone.

Książkę „Matki: mężne czy szalone?” można zakupić w naszym sklepie: http://bit.ly/MatkiMezneCzySzalone


Media o wystawie:
wrodzinie.pl, prawy.pl, franciszkańska3.pl, gośćniedzielny.pl

 

 

Zrzut ekranu 2015-10-13 o 12.06.11

Dyskusja odbędzie się 23 lutego (czw.) o godzinie 18:00, a o 19:00 zapraszamy na „Performatywny seans spirytystyczny

Wernisaż potrwa do 26 lutego (nd.)

Galeria Prześwit, ul. Freta 39

Cena biletu: wstęp wolny


Otchłań jest przestrzenią deprawacji, która od wieków w kulturze chrześcijańskiej jest częścią całości piekła. Kojarzona jest również z głębokim lękiem i ucieczką od bezradności.

Stałym elementem Festiwalu Nowe Epifanie jest program z dziedziny sztuk wizualnych. W tym roku, kurator Dawid Zalesky, przygotował wystawę „Heretyczki”. Do współpracy zaprosił scenografkę Elżbietę Szurpicką oraz aktorkę Beatę Passini.

Kontekst otchłani – motywu przewodniego festiwalu – twórcy wystawy łączą ze zjawiskiem często lekceważonym w naszej kulturze, czyli historiami heretyczek mistyczek oraz ezoteryczek. 

Kobiety wykluczone ze społeczności, często też wykluczone z chrześcijaństwa, w ramach panującej przez 800 lat doktryny sądowniczej były skazywane na ostracyzm oraz śmierć. Adolf Holl w książce ,,Heretycy’’ dochodzi do wniosku, że żadne pozaeuropejskie społeczeństwo, nie występowało aż tak długo z równie niepohamowaną wściekłością przeciwko myślom zielarek, akuszerek, zakonnic.

Dlatego artyści postanowili dać im głos, pozwolić je usłyszeć oraz dokończyć to, czego nie zdążyły powiedzieć za swojego życia. 

Wernisażowi wystawy towarzyszyć będzie „Performatywny seans spirytystyczny”, w którym aktorka Beata Passini jako performerka-kobieta-medium podejmie próbę nawiązania kontaktu z głosami zmarłych heretyczek. 

Cytowane widma i zjawy:

Marguerite Porete
Jeanne d’Arc Helena Bławatska
Agnieszka Pilchowa
Simone Weil
Faustyna Kowalska
Maria Franciszka Kozłowska
Hilma af Klint
Caryll Houselander

W ramach wernisażu odbędzie się także dyskusja:
„Otchłań i lęk we współczesnym społeczeństwie. Duchowy głos współczesnych heretyczek”
.

Rozmowę moderować będzie Karolina Kliszewska – historyczka sztuki oraz kuratorka prowadząca Galerię Prześwit w Warszawie.


Medium: Beata Passini
Scenografia: Elżbieta Szurpicka
Opracowanie tekstów: Kasper Cecha-Czerwiński
Video: Piotr Pająk
Panel dyskusyjny: Karolina Kliszewska
Kurator: Dawid Zalesky

23.02.2022 godz. 18:00 – panel dyskusyjny
23.02.2022
godz. 19:00 – 26.02.2023 wernisaż

Dodano: