Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Młoda Reżyseria: „Babcia Wandzia” i „Ból”

Pokazy dyplomów

|

reż. Karolina Kowalczyk | reż. Kinga Chudobińska-Zdunik

Festiwal Nowe Epifanie rozpoczynamy prezentacją dwóch, inspirowanych osobistymi przeżyciami prac dyplomowych absolwentek Akademii Teatralnej w Warszawie. Zapraszamy na film krótkometrażowy „Babcia Wandzia” w reż. Karoliny Kowalczyk, a następnie na spektakl-instalację „Ból” Kingi Chudobińskiej-Zdunik.

Czas trwania obydwu wydarzeń: ok. 100 min. Między wydarzeniami przewidziana jest przerwa.

Spotkanie z twórczyniami, Karoliną Kowalczyk i Kingą Chudobińską-Zdunik, oraz dziennikarką i reporterką Anną Kiedrzynek odbędzie się po spektaklu-instalacji. Poprowadzi je Jan Karow, wykładowca Akademii Teatralnej.


O „Babci Wandzi”

Każdy z nas ma Babcię. Ma, miał, miewa lub nosi w sobie jej brak. Babcia Wandzia” to czuła opowieść o życiu kobiety, która całe swoje życie kochała i do której na starość ta miłość powraca.

Ten film jest poważny i pogodny. Czuły i szorstki. Jest też kolejną powtarzaną z pokolenia na pokolenie opowieścią o Rodzinie. W duchowości Babci Wandzi, odkrywanej przed tymi, którzy przychodzą do niej na obiady, kryją się mądrość, dowcip i absolutna powaga istnienia.

To fabularna fantazja na temat Babci Lusi. Prawdziwej Babci swojej wnuczki Karoliny.

Twórcy

  • Scenariusz i reżyseria: Karolina Kowalczyk
  • Zdjęcia: Aleksandra Kamińska|
  • Montaż: Kajetan Pieczyński
  • Muzyka: Tomasz Karc
  • Scenografia: Kunchok Palmo
  • Kostiumy: Feliksa Żurawska, Anna Tiepłow
  • Charakteryzacja: Anna Tiepłow
  • Mistrz oświetlenia: Krzysztof Solich
  • Dźwięk: Małgorzata Mendrek, Maryla Kłosowska
  • Postprodukcja dźwięku: Małgorzata Mendrek, Jan Hozakowski
  • Korekta barwna: Kuba Matras
  • Kierownictwo produkcji i planu: Adrianna Branecka

Premiera: 1.03.2023
Czas trwania: 30 min

Film powstał w ramach zajęć dydaktycznym na kierunku reżyseria pod opieką prof. dr hab. Wojciecha Adamczyka.

Obsada

  • Babcia Wandzia – Grażyna Zielińska
  • Święty Antoni – Filip Orliński
  • Pan Jezus – Piotr Kramer
  • Matka Boska – Justyna Fabisiak

Karolina Kowalczyk – reżyserka teatralna, pedagożka teatru, absolwentka kierunku reżyseria Akademii Teatralnej w Warszawie. Reżyserka spektakli „Żyjemy w najlepszym z możliwych światów” i „Anonim” w Teatrze Soho w Warszawie, „Czarownice” w Teatrze Układ Formalny we Wrocławiu, „Długi” w Teatrze Żydowskim w Warszawie i „Co gryzie Gilberta Grape’a” w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a także filmu krótkometrażowego „Babcia Wandzia”. Prowadzi warsztaty dla młodzieży i dorosłych z zakresu teatru zaangażowanego i performatyki.


O „Bólu”

Przed Państwem zespół opuszkowy Wallenberga, gruźlica, stwardnienie rozsiane i lęk. Wyłuskałam z dzienników św. Faustyny, Barbelliona i Wata opisy ich chorób, bo w literaturze – poza okrutnym nowotworem – najczęściej są one ukryte, a schorzenie fabularne to nieprawda, jeśli pisarz go nie doświadczył. Główną treścią tych dzienników nie jest zdrowie, więc musiałam odcedzić Chrystusa, biologię i politykę. Solidny ateizm, zasadniczy agnostycyzm i głęboka wiara nie ratują przed bólem istnienia, bólem fizycznym i śmiercią.

Absurd: zebrałam w jedno miejsce pamiętnikarzy, którzy nigdy się nie spotkali w świecie realnym, aby Państwo usłyszeli ich głos, i dodałam do tego dwa utwory Kalibra 44. Wraz z zespołem stworzyliśmy absurdalną instalację chorobową, organizm, do którego można wejść i który można opuścić w dowolnym momencie. Można chodzić, można usiąść, można się położyć.

Jeżeli zastanawia Państwa, dlaczego opis spektaklu jest w pierwszej osobie, to śpieszę z wyjaśnieniem: to ja oprowadzam po instalacji ~ Cicerone

„Ból” został zaprezentowany na siódmym Generation After. Showcase. Organizowane przez Nowy Teatr wydarzenie prezentuje najnowsze zjawiska polskiej sceny teatralnej przedstawicielom i programatorom najważniejszych festiwali i instytucji teatralnych z Europy, Azji i Ameryki.

Recenzje

Głosy widzów:

To jest boleśnie piękne przedstawienie.

BÓL” to wyjątkowe przedstawienie pod każdym względem. To dokładnie przemyślany performans pani Kingi i opis jej prawdziwych doświadczeń, pięknie przedstawionych przez aktorów – gorąco polecam ten spektakl.

Głos krytyka:

Kinga Chudobińska-Zdunik jest i ciceronem, i archontką. Wprowadzi cię w archiwalny mikroświat swojej choroby, przestrzenną manifestację biologicznych procesów, które w niej zachodzą. W performatywnie wytwarzaną historię choroby. (…) Nie chodzi o to, co ciało znaczy albo jak jest znaczone, tylko o jego bycie w przestrzeni, bycie w chorobie, bycie w tekście i bycie w ruchu.

Bartosz Dołotko, „lcr/SM, albo: komunia na receptę przy zlewie Supreme”, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023 nr 175/176, https://didaskalia.pl/pl/artykul/lcrsm-albo-komunia-na-recepte-przy-zlewie-supreme.

Twórcy

  • Reżyseria: Kinga Chudobińska-Zdunik
  • Teksty: W. N. P. Barbellion, Faustyna Kowalska, Aleksander Wat, Kaliber 44
  • Scenografia teatralna: Sonia Skowronek
  • Scenografia instalacyjna: Feliksa Żurawska
  • Kostiumy: Barbara Niestrawska
  • Oprawa muzyczna: Paweł Dudziak
  • Ruch sceniczny: Helena Hajkowicz
  • Asystentka reżyserki: Zuzanna Berus
  • Trąbka: Bartosz Kieszkowski
  • Mentoring: Łukasz Chotkowski

Premiera: 28.04.2023
Czas trwania: 50 min (bez przerwy)

Występują

  • Aleksander Wat – Karol Kunysz 
  • Faustyna Kowalska – Paulina Matusewicz 
  • Ola Watowa – Zuzanna Radek 
  • W. N. P. Barbellion – Artur Zudzin-Wiśniewski 
  • Magik i Bóg – Bartosz Kieszkowski 
  • Cicerone – Kinga Chudobińska-Zdunik

Kinga Chudobińska-Zdunik – absolwentka filologii klasycznej na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserii na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Doświadcza Boga poprzez obcowanie ze sztuką i przyrodą. Wierzy, że jedyne piekło, jakie istnieje, jest na Ziemi. Kocha psy. W 2014 roku zdiagnozowano u niej SM. Z konieczności jest zwolenniczką slow life. Jak może, to spaceruje, jak nie może, to leży. Nie rozumie dlaczego ani w teatrze, ani w operze nie ma leżanek do regeneracji sił w antrakcie spektaklu.


Od organizatorów

Wydarzenia poruszą temat choroby, samotności i starości. Jeśli potrzebujesz wsparcia psychologicznego – zadzwoń pod całodobowy, bezpłatny numer 800 70 2222 Centrum Wsparcia dla Osób Dorosłych w Kryzysie Psychicznym lub zadzwoń pod bezpłatny numer dla osób starszych 22 635 09 54 Stowarzyszenia mali bracia Ubogich (pon., śr., czw. 17.00–20.00; śr. 14.00–16.00 – dyżur w tematyce choroby Alzheimera).

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.