Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Warsztaty listopadowe

Uniwersytecie, służ Prawdzie!

W sobotni deszczowy poranek osiemnastu śmiałków, którym nie straszne były niesprzyjające warunki atmosferyczne, przybyło na miejsce spotkania tuż pod bramą główną Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu 26/28. Z odwagą postanowili spojrzeć w przyszłość, jaka przed nimi, by wiedzieć jaki cel chcą osiągnąć. Dzięki uprzejmości Stowarzyszenia Katolickiej Młodzieży Akademickiej nasz warsztat odbył się w jednej z sal ćwiczeniowych na Wydziale Socjologii i Filozofii UW

Artysta na uniwersytecie?

Instytucje, które noszą nazwę uniwersytetu (wszechnica), głoszą samym imieniem tę podstawową prawdę o człowieku. O ludzkim poznaniu. Cała rzeczywistość jest zadana człowiekowi pod kątem prawdy. Uniwersytet mówi równocześnie o szczególnym „zadłużeniu” człowieka wobec całej zróżnicowanej rzeczywistości. Jest to zadłużenie przez prawdę. (…) Uniwersytet to jest jakiś odcinek walki o człowieczeństwo człowieka, i że chodzi o wyzwolenie tego olbrzymiego potencjału duchowego człowieka, przez który człowiek urzeczywistnia to swoje człowieczeństwo.
Jan Paweł II, Przemówienie do społeczności KUL, 9 czerwca 1987 r.

 

 

Czy można być twórczym w nauce? Na dodatek w „szarych murach” uniwersytetu? Co łączy naukę akademicką ze sztuką?

Poszukiwanie prawdy jest słowem kluczem, który pozwolił nam zrozumieć, misję uniwersytetu i nasze powołanie w twórczej pracy nad nami samymi i w służbie człowieczeństwu

 

 

Wyobrażenia a rzeczywistość?

Zadaniem uniwersytetu jest także uczyć, ale w gruncie rzeczy jest on po to, żeby człowiek, który do niego przychodzi, który ma swój własny rozum już co nieco rozwinięty i pewien zasób doświadczenia życiowego, nauczył się myśleć sam. Uniwersytet jest po to, żeby wyzwolił ten potencjał umysłowy i potencjał duchowy człowieka, żeby pomógł w jego wyzwoleniu się – ale to wyzwolenie jest aktem własnym, aktem osobowym tego człowieka.
Jan Paweł II, Przemówienie do profesorów i studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Częstochowa, 6 czerwca 1979.

Uczestnicy warsztatu oprócz tego, że mieli okazję wysłuchać wykładu Pawła Gierecha „Prawda – zarys pojęcia”, podyskutować o misji i celach uniwersytetu, mieli niecodzienną okazję zweryfikować swoje wyobrażenia o studiowaniu z relacjami absolwentów i studentów ostatnich lat różnych kierunków (prawo, medycyna, matematyk, psychologia, polonistyka, filozofia, malarstwo). Jeden z wątków, który często pojawiał się w prezentacjach studentów, to samodzielność i odpowiedzialność za siebie i zdobywanie wiedzy na uczelni wyższej.

Uniwersytet na wesoło?

Jednym ze skojarzeń licealistów ze słowem „studia” i „uniwersytet” była zabawa i impreza. Postanowiliśmy nie rezygnować z naszych oczekiwań, dlatego nie zabrakło i na tym warsztacie Kuźni elementu integracji!

fotofoto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto-relacja

Opublikowano 23.01.2013

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Czy jesteśmy gotowi wysłuchać, zamiast udzielać rad? Towarzyszyć naszym bliskim, zamiast uciekać przed ich problemami? Czy potrafimy współodczuwać, zamiast się poświęcać?
Poszukujemy nowych chórzystów! Dołącz do nas, aby wspólnie przeżyć wielką, muzyczną przygodę
Cierpienie przychodzi często z zaskoczenia i mierzenie się z nim we własnym życiu jest doświadczeniem granicznym. Zapraszamy do lektury nowego artykułu na portalu JP2online
Czym właściwie jest samotność? Jak się ją rozpoznaje? Czy z samotnością należy walczyć? Odpowiedzi między innymi na te pytania będą szukać eksperci i uczestnicy debaty oraz warsztatów

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.