Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Tańcząc w ciemnościach na 1Piętrze

Już w najbliższy piętek (30 stycznia) zapraszamy na  Ekran 1Piętra. Tym razem będziemy oglądać  film „Tańcząc w ciemnościach”, reż. Larsa von Triera. Po  filmie, jak zawsze, zapraszamy do wspólnej rozmowy. Spotkanie  poprowadzi Marek Horodniczy.

Zaczynamy o godz.19.00.

W ramach dwóch ostatnich edycji DKF-u „1Piętra” prezentowaliśmy filmy, które z rożnych powodów nie znalazły się na liście dzieł wartościowych, stworzonej na 100-lecie kina przez Stolicę Apostolską (pierwsza edycja, 2013) oraz filmy wprost podejmujące tematykę społeczną, bądź dające asumpt do ważkich diagnoz społecznych (druga edycja, początek 2014). Trzecia edycja jeszcze głębiej i bardziej szczegółowo podejmować będzie temat społecznego wpływu kina, bowiem poświęcona będzie szeroko rozumianemu „filmowi muzycznemu”. Często zdarzało się, że filmy antycypowały społeczne przemiany, a te z kolei zachodziły w towarzystwie lub za sprawą różnych gatunków muzyki. I tak np. punktem kulminacyjnym czasów flower-power był film „Woodstock” Michaela Wadleigha, sztandar ery disco oraz rewolucji seksualnej stanowiła „Gorączka sobotniej nocy” Johna Badhama, wyrazem buntu wybitnej jednostki wobec konserwatywnego porządku był „Amadeusz” Milosa Formana, a „Kabaret” Boba Fosse’a – po 23 latach od śmierci Hitlera – w oryginalny sposób diagnozował proces kształtowania się i krzepnięcia władzy totalitarnej. Powyższe kwestie odpowiadają na niektóre wątki „Listu do artystów” Jana Pawła II. Antycypacja przemian, ich stymulowanie bądź diagnoza zawarta w różnorodnych działach filmowych stanowi odpowiedź na oczekiwania papieża względem artystów.

„Społeczeństwo – pisze Wojtyła w „Liście do artystów” – potrzebuje (…) artystów, podobnie jak potrzebuje naukowców i techników, pracowników fizycznych i umysłowych, świadków wiary, nauczycieli, ojców i matek, którzy zabezpieczają wzrastanie człowieka i rozwój społeczeństwa poprzez ową wzniosłą formę sztuki, jaką jest «sztuka wychowania». W rozległej panoramie kultury każdego narodu artyści mają swoje miejsce. Gdy idąc za głosem natchnienia tworzą dzieła naprawdę wartościowe i piękne, nie tylko wzbogacają dziedzictwo kulturowe każdego narodu i całej ludzkości, ale pełnią także cenną posługę społeczną na rzecz dobra wspólnego.”

Filmy, które zaprezentujemy, z jednej strony będą obrazowały powyższy, konstruktywny wymiar sztuki, z drugiej – opowiedzą o metodach zaprzęgania sztuki do inżynierii społecznej i propagandy. Dyskusja wokół filmów muzycznych „z drugim dnem” pozwoli też bardziej dojrzale ocenić siłę mechanizmów pop-kultury. Jan Paweł II we wspomnianym dokumencie pisze: „Sobór Watykański II położył podwaliny pod nową relację między Kościołem a kulturą, czego bezpośrednie konsekwencje dotyczą także świata sztuki. Relacja ta ma się rozwijać pod znakiem przyjaźni, otwartości i dialogu.”

Trzecia edycja DKFu wychodzi naprzeciw owej „otwartości i przyjaźni” między światem sztuki i Kościołem, która jednak nie powinna polegać tylko na jednostronnym drenowaniu dziedzictwa chrześcijańskiego przez współczesne sztuki piękne, ale także na relacji zakładającej dojrzałość i kompetencję połączone ze zdrowym krytycyzmem w obcowaniu z nią.

Opublikowano 28.01.2015

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Jak uczyć się słuchać aktywnie? Co może nam w tym przeszkodzić? Na te i inne pytania odpowiada Witek Janowski.
21 czerwca rozpocznie się jubileuszowa rekrutacja do programu stypendialnego miasta stołecznego Warszawy imienia Jana Pawła II. To czas, by zebrać wszystkie niezbędne dokumenty.
Nasz Chór zdobył pierwsze miejsce w swojej kategorii podczas 43. Międzynarodowego Festiwalu Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej.
Od czego zacząć wyruszenie w las? Jak robić to świadomie, angażując wszystkie zmysły?

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.