Sztuka na brzegu

RÓŻNICA – wystawa o bezdomności

Listopad to miesiąc, w którym obchodzony jest Światowy Dzień Ubogich. Z tej okazji Centrum Myśli Jana Pawła II postanowiło przybliżyć mieszkańcom Warszawy temat bezdomności za pomocą wystawy czasowej „Różnica” w wykonaniu artysty młodego pokolenia – Jacka Hajnosa. Ekspozycję można oglądać do 27 listopada w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie.

Wystawa „Różnica” jest efektem projektu artystyczno-społecznego prowadzonego przez Jacka Hajnosa. Autor spędził z bezdomnymi pięć lat, podczas których odkrywał, czym jest w rzeczywistości bezdomność. Przez kilka lat z ogromnym zaangażowaniem i empatią portretował spotkane przez siebie osoby dając im poczucie ważności i niezapomnienia. Dzieła z jednej strony są podziwiane pod względem artystycznym przez znawców sztuki, a z drugiej zaskakują także techniką wykonania. Portretując ludzi bezdomnych i chcąc podkreślić niezbywalną godność człowieka, autor używał odrzuconych przedmiotów np. kartonu znalezionego na śmietniku czy zużytej deski do krojenia mięsa z restauracji.

„«Różnica» to projekt, który uczy nas, czym jest prawdziwa bezdomność. Bezdomność bowiem to nie brak materialnego domu. To coś, co może być bliżej Ciebie, niż myślisz. Bezdomność to przede wszystkim brak relacji. W tym kontekście każdy z nas może być bezdomny. Ile znasz osób, które mają problemy w relacjach z najbliższymi osobami? Ile z nas żyje w ciągłym strachu, że straci pracę, zdrowie, pieniądze, wszystko…” – pisze Jacek Hajnos i dodaje – „Gonimy za materią tracąc to, co najcenniejsze – relacje.”

Ekspozycja prezentowana przez Centrum Myśli Jana Pawła II składa się z 21 plansz poświęconych bezdomności. Można ją oglądać od 13 do 27 listopada w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66) w godzinach otwarcia biblioteki.

Rzeźby nad Wisłą

W ramach projektu „Sztuka na brzegu” na Bulwarach Wiślanych udostępnione zostały instalacje – rzeźby dwójki młodych artystów, przedstawicieli polskiego urban artu. Tematem prac jest artystyczny komentarz do wybranych fragmentów z nauczania Jana Pawła II na temat godności człowieka. Pomysłodawcą jest Centrum Myśli Jana Pawła II, warszawska instytucja kultury.

Pierwszą pracę, zatytułowaną „Spragniony” można zobaczyć na promenadzie nad Wisłą przed warszawską Syrenką. Jest to drewniana rzeźba przedstawiająca człowieka, a jej autorką jest Aleksandra Pulińska. Druga, zaprojektowana przez Jakuba Stępnia zatytułowana „Wir życia”, została wyeksponowana na placu Desantu obok Portu Czerniakowskiego. Nadwiślanymi instalacjami organizator chce nakłonić przechodniów do refleksji na temat kondycji współczesnej sztuki, a także w nowatorski sposób przypomnieć nauczanie Jana Pawła II. Projekt jest kontynuacją poprzednich działań Centrum Myśli Jana Pawła II – „Sztuka w drodze” oraz Konkursu na mural „Rewolucja zaczyna się na ulicy”.

Zamknięcie się w horyzoncie doczesności jest zaprzeczeniem istoty człowieczeństwa. Konsumpcyjny tryb życia doprowadził nas dzisiaj do skraju katastrofy ekologicznej w płaszczyźnie duchowej. Z kolei pozbawieni perspektywy sacrum nie żyjemy w świecie profanum, lecz w rzeczywistości banału. Miłość i praca stają się pozbawione właściwego im znaczenia i karleją – mówi o. Tomasz Biłka OP, duszpasterz Grupy Artystycznej VERA ICON, konsultant merytoryczny projektu. – Ocalający gest dłoni wyciągniętych do nieba w rzeźbie Aleksandry Pulińskiej „Spragniony” jest wołaniem o powrót głębi do naszej rzeczywistości. Samo wołanie zdaje się już wyjściem człowieka z własnej alienacji. Susza i samotność ukazane zostały w postaci „Spragnionego” jako doświadczenia, które swoje
źródło mają w spustoszeniu wewnętrznym człowieka pozbawionego odniesienia do tego, co wieczne i nieprzemijające.

Bulwary Wiślane cieszą się ogromną popularnością wśród warszawiaków. Stąd pomysł, by właśnie tam znajdowały się artystyczne instalacje, które sprawią, że spacerowicze zatrzymają się na chwilę i przez tę chwilę pomyślą nad sensem życia. Pragnienie posiadania i osiągania wycieńcza, a za każdą kolejną zdobyczą kryje się pustka – mówi Aleksandra Pulińska, autorka instalacji „Spragniony”. Mimo więc tysiąca różnic między nami i tymi wszystkimi, którzy gdzieś daleko co dzień modlą się o deszcz, czuję, że w pragnieniu wody, po której nie będzie chciało się już pić, jesteśmy sobie podobni.

Woda, blisko której można podziwiać dzieła, jest symbolem życia. Woda otrzeźwia, otwiera szeroko oczy, dzięki czemu możemy ożyć na nowo. Zauważyć, że oprócz pracy i obowiązków są obok nas ludzie, z którymi możemy wpaść razem w wir życia. Inspiracją mojej pracy jest niekiełznany żywioł, jakim jest woda i rzeka Wisła – mówi Jakub Stępień, autor instalacji przy placu Desantu. „Wir życia” jest próbą stworzenia obiektu rzeźbiarskiego pełniącego funkcję integracyjną do wspólnego przeżywania chwil nad rzeką. Nasze doświadczenie z lat ubiegłych pokazuje, że jest bardzo duża potrzeba spotkania i rozmowy na temat relacji pomiędzy wiarą a sztuką. Zmotywowani tym doświadczeniem, chcemy także w tym projekcie kontynuować budowanie przestrzeni na właśnie spotkanie i rozmowę. Jesteśmy przekonani, że dzisiaj bardzo tego wszyscy potrzebujemy – mówi Marcin Nowak, koordynator projektu z Centrum Myśli Jana Pawła II.

Celem projektu jest doprowadzenie do spotkania artystów sztuk wizualnych z wartościami Jana Pawła II, pokazanie twórczości polskich artystów tworzących w obrębie urban artu oraz upowszechnienie nauczania o godności Jana Pawła II wśród artystów oraz wśród młodzieży i dorosłych odwiedzających bulwary.

***

Organizator projektu „Sztuka na brzegu”

Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucja kultury m.st. Warszawy

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Partnerzy Projektu

  • Vera Icon
  • Dzielnica Wisła
  • Centrum Sztuki Współczesnej- Zamek Ujazdowski
  • Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
  • Fundacja Atelier Foksal
  • Służewski Dom Kultury
  • Dom Kultury Śródmieście
  • Dom Kultury Kadr

Patroni medialni

  • Magazyn Kontakt
  • Notes na 6 tygodni
  • Sztuka Publiczna
  • Magazyn Szum
  • Arteon

Dodano: