Stypendia, które tworzą przyszłość Warszawy

Trwa kampania informacyjna prezentująca cele i potencjał stypendiów m.st. Warszawy im. Jana Pawła II –  jednego z najstarszych samorządowych programów stypendialnych w Polsce. W ciągu 15 lat trwania programu m.st. Warszawa przyznało ponad 9000 stypendiów uczniom i studentom ze stołecznych szkół i uczelni. Bohaterami kampanii są obecni i byli laureaci stypendium. Ich historie pokazują, że poprzez udział w programie, młodzi otrzymują coś więcej, niż tylko wsparcie finansowe – mają szansę na rozwój indywidualnych pasji, działanie we wspólnocie i współtworzenie społeczności ludzi zaangażowanych w kształtowanie przyszłości Warszawy.

Spot jest też dostępny w wersji z audiodeskrypcją.

Celem stypendiów m.st. Warszawy im. Jana Pawła II jest dobrze ukierunkowane wsparcie dla utalentowanej młodzieży uczącej się i studiującej w Warszawie, by bez przeszkód mogła rozwijać swoje pasje i zainteresowania. Warunkiem ubiegania się o stypendium, poza pobieraniem nauki w Warszawie, jest uzyskanie odpowiedniej średniej ocen na koniec ostatniego roku szkolnego lub akademickiego oraz średni miesięczny dochód na jednego członka rodziny nie przekraczający określonej wysokości. W 2020 roku była to kwota 1700 zł netto na członka rodziny. Kluczowe jest też ponadprzeciętne zaangażowanie kandydatów w naukę, sport, sztukę lub działalność społeczną. Każdego roku nabór wniosków o stypendium prowadzony jest w dwóch etapach: pod koniec czerwca i w lipcu – dla uczniów oraz we wrześniu i na początku października – dla studentów.

Obecny system rekrutacyjny do szkół nie promuje znaczenia zaangażowania, współpracy. Przy rekrutacji do liceów i techników trzy punkty za aktywność społeczną niewiele znaczą wobec  punktów za wysokie wyniki w nauce i „czerwony pasek”, tytuł laureata itp. Doskonale rozumiem, dlaczego młodzi ludzie koncentrują się częściej na indywidualnym rozwoju, a następnie – na osiąganiu indywidualnych sukcesów zawodowych – mówi Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Dyrektorka Programowa i Członkini Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej. W świetle tego, stypendia m.st. Warszawy im. Jana Pawła II, które wyróżniają uczniów za osiągnięcia nie tylko na polu artystycznym, naukowym czy sportowym, ale także społecznym, są bardzo cenną inicjatywą. Doceniają tych uczniów i te uczennice, którzy są motorami szkolnych lub lokalnych działań społecznych, niekoniecznie mając podobne osiągnięcia w sferze naukowej.

Rozpoczynająca się kampania pokazuje, że przyszłość Warszawy leży w rękach młodych ludzi, którzy, dzięki wsparciu Urzędu Miasta, mają szansę przygotować się do odpowiedzialnych zadań w przyszłości. Autorzy kampanii chcą zwrócić uwagę, że stypendia to nie tylko pomoc finansowa, ale także autorski program edukacyjny, który umożliwia jego uczestnikom wszechstronny rozwój, zapewnia możliwość realizowania własnych pomysłów, pobudza do podejmowania nowych wyzwań i stawiania sobie ambitnych celów oraz uczy funkcjonowania we wspólnocie.

Na zdjęciu młody chłopak Nikodem i cytat jego wypowiedzi: Zmieniam świat, troszcząc się o najbliższe otoczenie - moją ulicę, podwórko, dzielnicę. Marzę o Warszawie, w której każdy głos się liczy i ma wpływ na rzeczywistość."Bohaterami kampanii jest pięć młodych osób, laureatów stypendium m.st. Warszawy im. Jana Pawła II: Nikodem – aktywista społeczny, autor wielu projektów realizowanych w ramach warszawskiego budżetu obywatelskiego; Nikola i Wiktoria – siostry, karateczki, medalistki Mistrzostw Polski; Karolina – dyrygentka chóralna i pianistka oraz dr n. med. Paweł Salwa, urolog, twórca Polskiego Centrum Urologii Robotycznej, jeden z czołowych operatorów robota da Vinci w Europie.

Zainteresowania i osiągnięcia stypendystów odpowiadają profilowi programu stypendialnego, w którym głównym kryterium podlegającym ocenie jest zaangażowanie i osiągnięcia w dziedzinach nauki, sportu, sztuki i działalności społecznej.

Choć wyjątkowe zdolności wyrastają z potencjału dziecka, to ich rozwój i realizacja wymagają sprzyjających warunków środowiskowych. Czasem przejawiają się od najmłodszych lat, ale bywa, że dopiero spotkanie z jakimś człowiekiem, wzięcie udziału w pewnym wydarzeniu czy przedsięwzięciu działa jak iskra uruchamiająca uśpione dotąd możliwości – komentuje psycholog dr Aleksandra Piotrowska. – Co bardzo ważne – dzieci o wyjątkowych zdolnościach czy pasjach rodzą się we wszystkich kręgach i rodzinach. Niestety nie wszystkie wzrastają w warunkach umożliwiających rozkwit i urzeczywistnienie w pełni ich potencjałów i możliwości. W naszym wspólnym interesie (bo przecież dzięki swoim zdolnościom podnoszą jakość nie tylko własnego życia) jest ich wspieranie.

Ze względu na wprowadzone w związku z epidemią ograniczenia, kampania będzie realizowana w dwóch etapach: na przełomie listopada i grudnia 2020 roku głównie w przestrzeni wirtualnej, a wiosną 2021 roku w postaci działań outdoorowych i w internecie. Kampanię tworzą spoty filmowe oraz seria grafik, a uzupełniają ją komentarze ekspertów.

Dodano: