Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Podsumowanie Akademii Patriotyzmu

W sobotę 8 grudnia odbyło się ostatnie spotkanie w ramach „Akademii Patriotyzmu”. Sobotnie warsztaty były poświęcone popularyzacji historii i patriotyzmu w atrakcyjnej formie. Poprowadził je Karol Madaj, projektant gier planszowych, m.in. o tematyce historycznej, pracownik Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej.

Zakończony projekt to czas niezwykle intensywnej pracy, ale także nieustannego odkrywania przez jego uczestników, czym jest patriotyzm i jak możemy go wyrażać oraz swoich pasji i talentów. Uczestnicy mieli okazję poznawać historię Polski XX i XXI wieku w świetle nauczania Jana Pawła II, rozwijać swoje umiejętności pracy w grupie i metodą projektu.

Główną część Akademii stanowiły warsztaty radiowe. Młodzież z pomocą dziennikarzy Programu Trzeciego Polskiego Radia tworzyła własne reportaże radiowe, które później zostały wyemitowane na antenie rozgłośni radiowej. Praca trwała 7 tygodni, wymagała wielu poświęceń, jednak jej efekty były tego warte.

Warsztaty radiowe były wspaniałą okazją na poznanie pracy radiowca od wewnątrz. (…) Zapadło mi w pamięć przeprowadzanie wywiadów. Jest to bardzo trudna sztuka, trudno jest poprowadzić rozmowę w ten sposób, by udzielający wywiadu rozluźnił się, czuł się swobodnie. Cieszę się, że mogłam tego spróbować. – mówi Klaudia, 19-letnia uczestniczka projektu.

Warsztaty pozwoliły uczestnikom nie tylko zobaczyć, jak wygląda praca w radiu, ale również doświadczyć jej na własnej skórze: przeprowadzanie sond, wywiadów czy montowanie nagrań było pochłaniającym, ale także pasjonującym zajęciem. W ten sposób poznali warsztat pracy reportera radiowego oraz głębiej weszli w tematykę patriotyzmu, tego w jaki sposób możemy go wyrażać: w relacjach międzyludzkich, w rodzinach mieszanych, sporcie, kuchni czy sztuce.

 

„Ptaki polskie: jaki ptak widnieje na naszym godle?”
Autorzy: Bernard Kłopocki, Dominika Pyza

„Kuchnia polska przez 100 lat niepodległości”
Autor: Leszek Mróz

 

„Jak Polacy obchodzą Święto Niepodległości?”
Autor: Natalia Karcz

 

„Co sądzą o Polsce i jak czują się w naszym kraju cudzoziemcy i osoby mieszanej narodowości”
Autorzy: Dominika Pyza, Klaudia Budzanowska, Bernard Kłopocki

 

Dzięki projektowi odkryłam też, na jak wiele sposobów można kultywować tradycje i pielęgnować w sobie płonący ogień patriotyzmu, czego cudownym uzupełnieniem był wszechobecny duch Jana Pawła II i jego poetyczne myśli. Najbardziej zapadły mi w pamięci słowa jednej z moich rozmówczyń o tym, byśmy cieszyli się codziennością i jako drogowskaz w tych skomplikowanych czasach obrali sobie myśli i postawę Jana Pawła II. – mówi Justyna, 19-letnia uczestniczka projektu.

Projekt zakończony, pierwsze owoce zebrane. Młodzież z nowym doświadczeniem i pogłębioną refleksją na temat patriotyzmu ruszyła w świat. Dziękujemy im za zaangażowanie i życzymy, aby projekt ten nieustannie przynosił kolejne plony.

Patronat: Mazowiecki Kurator Oświaty

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”.

Opublikowano 14.12.2018

ZOBACZ RÓWNIEŻ

To już tradycyjnie miesiąc metafizycznej refleksji, którą otwiera przed nami piękno muzyki
To był wyjątkowy dzień! Mieliśmy okazję przenieść się w czasie i poznać różne regiony etnograficzne Polski.
Rozmawiamy o kulturze w trudnych czasach. O kulturze, która przechowuje „przesłanie o czymś wyższym”, jest dowodem na wartość człowieka, pokazuje, że wybory są możliwe, i która opiera się na słuchaniu
Z okazji 25. rocznicy ogłoszenia encykliki zapraszamy do przeczytania artykułu „Jan Paweł II a sprawa Galileusza” na naszym portalu JP2online