Miłosz Bembinow

Kompozytor i dyrygent; ur. 1 stycznia 1978, Warszawa. Studiował kompozycję w klasie Stanisława Moryty, uzyskując dyplom z wyróżnieniem oraz dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Antoniego Wita w Akademii Muzycznej Warszawie. Dwukrotnie był stypendystą Fundacji im. Józefa Elsnera, a także stypendystą Rządu Bawarskiego, dzięki któremu przebywał w Międzynarodowym Ośrodku Artystów „Villa Concordia” oraz stypendystą Ministra Kultury RP „Młoda Polska”.


Jako dyrygent debiutował w wieku 16 lat. Od tamtej pory dyrygował m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, a także orkiestrami filharmonii w Jeleniej Górze, Kielcach i Koszalinie. Dokonał 40 prawykonań i 28 nagrań utworów polskich młodych kompozytorów. Od 7 lat jest kierownikiem muzycznym współzałożonej przez siebie Orkiestry Kameralnej „Forum Ensemble”. Ponadto pracuje w Teatrze Muzycznym „Capitol” we Wrocławiu – od 2004 jako dyrygent i kierownik muzyczny operetki Kraina uśmiechu Ferenca Lehára, a od 2005 – dyrygent musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina.
Kompozycje Miłosza Bembinowa wykonywane były na wielu festiwalach, m.in. Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Talentów w Tarnowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowym Conversatorium Organowym w Legnicy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej w Fano we Włoszech, Ogólnopolskim Festiwalu „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze, Międzynarodowych Dniach Kompozytorów Krakowskich oraz na koncertach zarówno w Polsce (w tym wielokrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie), jak i za granicą (m.in. Austria, Czechy, Francja, Luksemburg, Niemcy, Włochy oraz kraje Ameryki Północnej i Południowej). Prezentowane były przez rozmaite rozgłośnie radiowe i telewizyjne, a także zostały wydane na 12 płytach przez m.in. takie wytwórnie, jak: Acte Préalable, Cavalli Records, Digiton Records, DUX i Soliton. Dwie spośród tych płyt zostały nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk ’98 oraz ’2005 w kategorii Muzyka Współczesna.
Szczególne miejsce w twórczości kompozytora zajmuje muzyka chóralna. Mimo młodego wieku doczekał się kilkudziesięciu wykonań swoich utworów chóralnych, m.in. przez Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Białostocki Chór Kameralny „Cantica Cantamus”, Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Chór Stanowego Uniwersytetu w Kansas w Stanach Zjednoczonych, Chór Politechniki Częstochowskiej „Collegium Cantorum”, Chór Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku.
Jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich: w 1996 otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Uczniów Szkół Muzycznych w Tarnowie za Sit venia verbo! na kwartet smyczkowy (1996), w tym samym roku – III nagrodę na Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Lamento na tenor liryczny i fortepian (1996), w 1997 – nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Myślenicach za opracowanie na skrzypce i chór mieszany Cichej nocy (1996) oraz I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie za Veni Sancte Spiritus na chór mieszany a cappella (1996), w 2001 – wyróżnienie na Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za prochem i cieniem jesteśmy… na mezzosopran i orkiestrę kameralną (2000) i wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie za Seven Gates to Happiness na taśmę (2001).

Strona internetowa kompozytora: www.bembinow.com

WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: Trzy etiudy na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1994-95) Stabat Mater na sopran solo i chór mieszany a cappella (1994-95) Lamento na tenor liryczny i fortepian (1996) Sit venia verbo! na kwartet smyczkowy (1996) Veni Sancte Spiritus na chór mieszany a cappella (1996) Asymptota apokalipsy instalacja wizualno-dźwiękowa na zespoły wokalne, instrumentalne i taneczne (1997) Oratio ’97 na sopran i baryton solo, chór żeński, chór mieszany oraz zespół instrumentalny (1997) Vulnerasti cor meum na tenor, baryton i chór mieszany a cappella (1997) Pani Twardowska na aktora, baryton, chór oraz dwa fortepiany (1998) Mały koncert na orkiestrę smyczkową (1998) Cantus perforatus na wiolonczelę solo (1999) Ave maris stella na chór mieszany a cappella (1999) Sześć obrazów na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1999) Jubilate Deo na chór mieszany a cappella (2000) prochem i cieniem jesteśmy… na mezzosopran solo i orkiestrę kameralną (2000) Beatus vir… na chór mieszany a cappella (2001) Seven Gates to Happiness for tape (2001) La Dimension du Bruit pour sons electroniques et percussion (2001) Lux aeterna na chór mieszany i kwartet dęty blaszany (2002) RES TUA – Rozważania o Miłości i Nienawiści na sopran, mezzosopran i baryton solo, chór żeński, zespół kameralny i orkiestrę (2002) Mała fantazja na orkiestrę smyczkową (2003) PoliEtiuda na klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2004)

Opublikowano 04.11.2007

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POBIERZ
Już jest trzeci numer magazynu „Myśl w Centrum”. Tym razem podejmujemy temat migracji.
Już jest nowy odcinek naszego podcastu „Słuchając drogi”. Przygotowaliśmy go specjalnie na obchody Warszawskiego Tygodnia Praw Człowieka.
STUDENCI
Drodzy studenci, poznaliśmy wyniki naboru wniosków stypendialnych! Serdecznie gratulujemy wszystkim tegorocznym stypendystom. Doceniamy Wasze osiągnięcia uczelniane oraz aktywność pozauczelnianą i zachęcamy do dalszej nauki i rozwoju!
Do 6 grudnia przyjmujemy zgłoszenia do projektu PoKolędzie JP2. Z kolei w ramach Tygodnia Praw Człowieka przygotowaliśmy dla Was pokazy filmowe i dedykowane tej tematyce podcasty. Nie zabraknie również wydarzeń dla naszych stypendystów.

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.