Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Miłosz Bembinow

Kompozytor i dyrygent; ur. 1 stycznia 1978, Warszawa. Studiował kompozycję w klasie Stanisława Moryty, uzyskując dyplom z wyróżnieniem oraz dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Antoniego Wita w Akademii Muzycznej Warszawie. Dwukrotnie był stypendystą Fundacji im. Józefa Elsnera, a także stypendystą Rządu Bawarskiego, dzięki któremu przebywał w Międzynarodowym Ośrodku Artystów „Villa Concordia” oraz stypendystą Ministra Kultury RP „Młoda Polska”.


Jako dyrygent debiutował w wieku 16 lat. Od tamtej pory dyrygował m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie, a także orkiestrami filharmonii w Jeleniej Górze, Kielcach i Koszalinie. Dokonał 40 prawykonań i 28 nagrań utworów polskich młodych kompozytorów. Od 7 lat jest kierownikiem muzycznym współzałożonej przez siebie Orkiestry Kameralnej „Forum Ensemble”. Ponadto pracuje w Teatrze Muzycznym „Capitol” we Wrocławiu – od 2004 jako dyrygent i kierownik muzyczny operetki Kraina uśmiechu Ferenca Lehára, a od 2005 – dyrygent musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina.
Kompozycje Miłosza Bembinowa wykonywane były na wielu festiwalach, m.in. Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Talentów w Tarnowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, Międzynarodowym Conversatorium Organowym w Legnicy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej w Fano we Włoszech, Ogólnopolskim Festiwalu „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze, Międzynarodowych Dniach Kompozytorów Krakowskich oraz na koncertach zarówno w Polsce (w tym wielokrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie), jak i za granicą (m.in. Austria, Czechy, Francja, Luksemburg, Niemcy, Włochy oraz kraje Ameryki Północnej i Południowej). Prezentowane były przez rozmaite rozgłośnie radiowe i telewizyjne, a także zostały wydane na 12 płytach przez m.in. takie wytwórnie, jak: Acte Préalable, Cavalli Records, Digiton Records, DUX i Soliton. Dwie spośród tych płyt zostały nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk ’98 oraz ’2005 w kategorii Muzyka Współczesna.
Szczególne miejsce w twórczości kompozytora zajmuje muzyka chóralna. Mimo młodego wieku doczekał się kilkudziesięciu wykonań swoich utworów chóralnych, m.in. przez Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Białostocki Chór Kameralny „Cantica Cantamus”, Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Chór Stanowego Uniwersytetu w Kansas w Stanach Zjednoczonych, Chór Politechniki Częstochowskiej „Collegium Cantorum”, Chór Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku.
Jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich: w 1996 otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Uczniów Szkół Muzycznych w Tarnowie za Sit venia verbo! na kwartet smyczkowy (1996), w tym samym roku – III nagrodę na Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Lamento na tenor liryczny i fortepian (1996), w 1997 – nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Myślenicach za opracowanie na skrzypce i chór mieszany Cichej nocy (1996) oraz I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie za Veni Sancte Spiritus na chór mieszany a cappella (1996), w 2001 – wyróżnienie na Ogólnopolskim Otwartym Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za prochem i cieniem jesteśmy… na mezzosopran i orkiestrę kameralną (2000) i wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie za Seven Gates to Happiness na taśmę (2001).

Strona internetowa kompozytora: www.bembinow.com

WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: Trzy etiudy na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1994-95) Stabat Mater na sopran solo i chór mieszany a cappella (1994-95) Lamento na tenor liryczny i fortepian (1996) Sit venia verbo! na kwartet smyczkowy (1996) Veni Sancte Spiritus na chór mieszany a cappella (1996) Asymptota apokalipsy instalacja wizualno-dźwiękowa na zespoły wokalne, instrumentalne i taneczne (1997) Oratio ’97 na sopran i baryton solo, chór żeński, chór mieszany oraz zespół instrumentalny (1997) Vulnerasti cor meum na tenor, baryton i chór mieszany a cappella (1997) Pani Twardowska na aktora, baryton, chór oraz dwa fortepiany (1998) Mały koncert na orkiestrę smyczkową (1998) Cantus perforatus na wiolonczelę solo (1999) Ave maris stella na chór mieszany a cappella (1999) Sześć obrazów na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1999) Jubilate Deo na chór mieszany a cappella (2000) prochem i cieniem jesteśmy… na mezzosopran solo i orkiestrę kameralną (2000) Beatus vir… na chór mieszany a cappella (2001) Seven Gates to Happiness for tape (2001) La Dimension du Bruit pour sons electroniques et percussion (2001) Lux aeterna na chór mieszany i kwartet dęty blaszany (2002) RES TUA – Rozważania o Miłości i Nienawiści na sopran, mezzosopran i baryton solo, chór żeński, zespół kameralny i orkiestrę (2002) Mała fantazja na orkiestrę smyczkową (2003) PoliEtiuda na klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2004)

Opublikowano 04.11.2007

ZOBACZ RÓWNIEŻ

„Uczyń z życia arcydzieło” – czy wiecie, czym zainspirowane jest hasło, które uczyniliśmy jednym z ważnych drogowskazów naszej pracy?
2 kwietnia przypada 19. rocznica śmierci Jana Pawła II. Z tej okazji przygotowaliśmy publikacje skupiające się na temacie przemijania i poświęcenia. Zapraszamy także na kolejną debatę w ramach projektu „Porozmawiajmy o człowieku”
Śmierć drugiej osoby nie musi kojarzyć jedynie z bólem i cierpieniem, a hospicjum z miejscem do umierania.
Życzymy Wam pokoju, nadziei oraz sił do zmieniania świata na lepsze

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.