Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Jak pracować z dziećmi z zaburzeniami?

W sobotę, 1 grudnia, odbyło się kilkugodzinne szkolenie wolontariuszy z Inkubatora Miłosierdzia. Zakresem tematycznym obejmowało ono zagadnienia dotyczące pracy poprzez zabawę z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi oraz dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych. Warsztaty prowadziły dwie przesympatyczne panie psycholog: Magdalena Leszek i Renata Śmietanka z Pracowni Aktywnego Działania „Półpiętro”, które dzieliły się z nami swoim ogromnym doświadczeniem w pracy z dziećmi i ich rodzicami.

foto

W naszej grupie warsztatowej znalazły się dwie nowicjuszki, które właśnie rozpoczynają swoją współpracę z Inkubatorem, dlatego też prowadzący szkolenie zaproponowali nam małą zabawę integracyjną, dzięki której wszyscy przypomnieli sobie swoje imiona i dowiedzieli się kilku ciekawych rzeczy o sobie. Nie wszystko warto było zdradzać podczas swojej autoprezentacji, bo szybko okazało się, że wiadomości o sobie będą elementem zabawy pt.:„zgadnij kto to”. Uczestnicy, podzieleni na dwie grupy, mieli ułożyć krótkie zdanie o sobie, dotyczące zainteresowań, przygód lub życia prywatnego. Wbrew pozorom zadanie nie należało do najłatwiejszych. Po wymianie kartek z informacjami każda grupa miała czas na zastanowienie się i odgadnięcie o kogo chodzi. Niestety, nikomu nie udało się odgadnąć. Pełne enigmatyczności zdania typu: „w dzieciństwie nie lubiłam chodzić do przedszkola”; „hobbystycznie bywam baristą” czy „przez pięć lat miałam internetową przyjaciółkę” skutecznie ukrywały autora, który jednak na koniec musiał się ujawnić.

Po tak miłym wstępie przeszliśmy do meritum, czyli do właściwej części szkolenia. na początku wysłuchaliśmy dwóch różnych, fikcyjnych historii rodziców i ich dzieci. Celem tego zadania było wczucie się w rolę dziecka w rodzinie wykazującej prawidłowy wzorzec wychowania oraz w rodzinie dysfunkcyjnej, gdzie dominującą rolę odgrywa alkohol, agresja i brak miłości. Jak wyrazić co czuje takie dziecko? Co w konkretnych sytuacjach sądzi o dorosłych? Czy czuje się bezpiecznie? To fundamentalne pytania, jakie powinien zadać sobie każdy rodzic, który pragnie szczęścia dla swojego dziecka.

W dalszym toku wykładu dowiedzieliśmy się, jak wygląda model rodziny dysfunkcyjnej i w jakie role wchodzą dzieci żyjące w rodzinie alkoholowej. Dokładnie omówiliśmy, jak zachowują się one w relacji z dorosłymi i rówieśnikami oraz jakie towarzyszą im emocje. Kolejnym i zarazem ostatnim elementem spotkania był dość obszerny blok tematyczny dotyczący zespołu nadpobudliwości-psychoruchowej (ADHD) i zespołu Aspergera. Dzięki rozległej wiedzy prowadzących i ich ogromnemu doświadczeniu uzyskaliśmy niezbędną wiedzę i umiejętności, które wykorzystamy w domach dziecka i świetlicach socjoterapeutycznych.

Liczymy na to, że kolejne szkolenie, które odbędzie się już w tym tygodniu, zgromadzi jeszcze większą liczbę wolontariuszy. Warto dodać, że warsztaty wzbudziły wiele autorefleksji, dotyczących efektywnego wspierania dziecka i bezpośredniej pracy z rodziną. W opinii wszystkich uczestników szkolenie spełniło oczekiwania, a przedstawione treści były bardzo istotne, aktualne i praktyczne. Każdy z uczestników otrzymał komplet materiałów merytorycznych, a ze strony organizatorów słodki poczęstunek :). Wierzymy, że nasze drugie spotkanie szkoleniowe, na które serdecznie zapraszamy, będzie także silnie przepełnione radością, optymizmem i pogodą ducha.

Justyna Wiącek, uczestniczka warsztatów

Opublikowano 22.01.2013

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Współczesne kino nie odwraca wzroku od problemów starości, choroby i śmierci, ale dalekie jest od religijnej perspektywy – diagnozuje Jakub Majmurek. Zapraszamy do lektury!
Podobnie jak w ostatnich latach, w dniach poprzedzających rocznicę śmierci Jana Pawła II, odchodzimy od prostych, symbolicznych form upamiętnienia papieża
Często patrzymy na złość widząc wyłącznie jej objawy. Zdarza się, że staramy się ją zagłuszyć. Czym ona jest i co może powiedzieć o nas samych?
Rodzicu, szukasz pomocy dla siebie lub dla dziecka? Nauczycielu doświadczasz trudności w relacji z uczniami? Uczniu, coś Cię niepokoi, czujesz się samotny, zagubiony? Nie czekaj. Skorzystaj ze wsparcia

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.