Iwieniec 2007

Już po raz piąty w Iwieńcu na Białorusi odbyły się międzynarodowe Warsztaty Śpiewu Liturgicznego Confitebor Tibi.

Wzięło w nich udział 231 osób z Polski, Rosji i Białorusi. Wspólne muzykowanie, oprócz doskonalenia wokalnego i
instrumentalnego uczestników, pomogło im poznać kulturę sąsiadów.

Uczestnicy iwieńskich warsztatów mieli możliwość intensywnej pracy z profesjonalnymi muzykami polskimi oraz wzajemnej
wymiany doświadczeń, ale z pewnością także myśli. Stworzyło to dobrą atmosferę tak do nauki, jak i zawiązywania
przyjacielskich więzi. Zresztą, część goszczących w Iwieńcu osób pojawiła się tam nie po raz pierwszy, co było okazją do
aby odświeżyć znajomości i powspominać.

Uczestnicy warsztatów to:

  • 31-osobowa grupa młodzieży z Polski, w tym profesjonalni muzycy, instrumentaliści, kompozytorzy oraz młodzi członkowie Scholi św. Tomasza, Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II oraz zespołu gospel Sound’n’Grace;
  • 200 młodych osób, dzieci i młodzieży, z Białorusi oraz Rosji, chcących rozwijać swoje zdolności muzyczne;
  • były to osoby związane z kulturą i śpiewem, dzięki czemu łatwiejszym stało się zapoznanie się zarówno z polską, jak i białoruską kulturą.

Główne zadania projektu to nauka wokalistyki oraz instrumentalistyki oraz wzajemna „nauka” kultury sąsiadów poprzez muzykę.
W tym celu wykorzystano muzykę liturgiczną oraz chrześcijańską.

Podczas warsztatów zorganizowane zostału liczne grupy tematyczne ćwiczące różnego rodzaju dziedziny związane z muzyką. Były to:

1. warsztaty dyrygowania – nauka prowadzenia chóru;
2. warsztaty śpiewu „gospel” – nauka utworów „gospel”, śpiew uwielbieniowy;
3. warsztaty perkusyjne – nauka gry na instrumentach perkusyjnych, przygotowanie do występu w trakcie koncertu;
4. warsztaty gitarowe – nauka gry na gitarze elektrycznej i basowej;
5. warsztaty kompozytorskie – nauka pisania muzyki oraz czytania nut;
6. próby chóru – przygotowanie wszystkich uczestników do występu na koncercie, nauka utworów muzyki liturgicznej, ćwiczenie emisyjne;
7. warsztaty śpiewu solowego klasycznego – nauka wykonywania śpiewu partii solowych i kantora;
8. warsztaty rytmiczno-pantomimiczne – nauka wyrażania ekspresji poprzez połączenie ruchu i muzyki.

Wszystkie zajęcia prowadzone były przez uznanych polskich muzyków i instrumentalistów – uczestników projektu.

W Iwieńcu organizatorzy przeprowadzili dla uczestników ok. 70 godzin warsztatów, w trakcie których zostały opracowane pod kątem kulturowym oraz muzycznym utwory śpiewane zarówno w języku polskim, jak i białoruskim.

Dodano: