Czy dziennikarz to tylko zawód, czy też, i to przede wszystkim, powołanie? Z książki „Dziennikarstwo według Jana Pawła II”, zbierającej najważniejsze wypowiedzi Papieża do pracowników mediów, jasno wynika, że to powołanie. Jak je zatem realizować? I na to pytanie znajdzie się tu odpowiedź.
Dziennikarstwo według Jana Pawła II, opr. i red. M. Miller, Centrum Myśli Jana Pawła II – Fronda, Warszawa 2008.
Jedni (głównie wielkie koncerny medialne) traktują dziennikarstwo i informacje jako towar, który stanowi element ekonomii bazujący na ideologii, komercji, konsumpcji i transgresji. Drudzy widzą w dziennikarstwie misję i powołanie, traktując je jako narzędzie poznania, narzędzie poszukiwania prawdy, którego głównym celem jest podtrzymywanie więzi społecznej i służba społeczeństwu. Ci pierwsi, czerpiąc zyski z redakcji, rozgłośni radiowych, stacji telewizyjnych, Internetu, zakładają własne szkoły kształcące dla nich dziennikarzy. Szansą dla tych drugich stają się uniwersytety.
Książka Dziennikarstwo według Jana Pawła II ma pomóc w dokonaniu świadomego wyboru między obiema drogami, jest zatem przeznaczona tak dla wierzących, jak i niewierzących. Jej temat to praktyka dziennikarska – postawione zostają pytania o rolę i funkcję dziennikarza oraz istotę i cel przekazu w akcie kształtowania opinii publicznej.
Szczegółowy podział zagadnień:
- Nadawca: definicja roli i funkcji dziennikarza.
- Przekaz: istota i cel przekazu; kształtowanie opinii publicznej w następujących kwestiach:
- sprawiedliwość i pokój,
- wolność,
- ochrona i rozwój dziecka,
- pomoc młodzieży,
- braterstwo i solidarność,
- religia w środkach przekazu,
- nowe środki przekazu jako formy głoszenia Ewangelii.
- Odbiorca: definicja odbiorcy; prawa i obowiązki odbiorcy; budowa światopoglądu zawodowego dziennikarza, jego wyobrażenie społeczeństwa, narodu, wymiaru globalnego cywilizacji.
Publikacja opiera się na wszelkich możliwych do uzyskania materiałach sygnowanych przez Ojca Świętego Jana Pawła II w okresie pontyfikatu. Intencją jej twórców było, aby zarówno jej treść, jak i forma skłaniały młode pokolenie dziennikarzy do refleksji wokół określonych wartości, ale także, by stała się ona rodzajem duchowego przewodnika i punktem odniesienia w czasie studiów i późniejszej pracy zawodowej.
NOTA Jan Paweł II uważał, że media mają do wypełnienia wielką misję w świecie, a ten, kto podejmuje w nich pracę, powinien czynić to z powołania, w poczuciu służby dobru wspólnemu. Niniejsza publikacja to pierwsza w Polsce książka prezentująca niemal wszystkie najważniejsze wypowiedzi Jana Pawła II na temat mediów. Przygotowali ją studenci Instytutu Dziennikarstwa UW, w ramach Laboratorium Reportażu, pod kierunkiem Marka Millera. Znajdują się tu wystąpienia papieskie prezentujące system wartości bliski tym wszystkim, którzy w sposób odpowiedzialny i moralny chcą wykonywać zawód dziennikarza. Książka jest także zaproszeniem do dyskusji na temat etosu dziennikarza, o którym w Polsce prawie się nie mówi. Grzegorz Polak |
Książka ukazała się na Międzynarodowy Dzień Środków Masowego Przekazu – 24 stycznia 2008 roku.
NAKŁAD WYCZERPANY.