Debata „Patriotyzm (nie)nowoczesny?”

12.1.23 / G. 13:30
Patriotyzm (nie)nowoczesny?

W jaki sposób ewoluował patriotyzm martyrologiczno-historyczny? Gdzie przebiega granica między „starym” a nowym patriotyzmem? Jakie są źródła tego antagonizmu i czy da się pogodzić współczesnych patriotów? Mamy nadzieję, że na te i podobne pytania odpowiada debata „PATRIOTYZM (NIE)NOWOCZESNY?”, która stanowiła podsumowanie projektu „DWA KOLORY – MIĘDZY BUNTEM A POSŁUSZEŃSTWEM” oraz Kongresu NIEPODLEGŁA. Debata odbyła się 12.01.

Wszystkich, którzy towarzyszyli nam przez cały czas trwania projektu i z uwagą oraz zaangażowaniem uczestniczyli we wcześniejszych dyskusjach, jak i zupełnie nowych słuchaczy zainteresowanych tematem patriotyzmu zapraszamy do obejrzenia debaty.

Goście debaty

Debata „PATRIOTYZM (NIE)NOWOCZESNY?” to zwieńczenie projektu „DWA KOLORY – MIĘDZY BUNTEM A POSŁUSZEŃSTWEM”, który realizowaliśmy w Centrum Myśli Jana Pawła II w 2022 roku, zapraszając do wielopłaszczyznowej dyskusji o patriotyzmie dziś i w historii. Podsumowująca debata odbyła się podczas sesji plenarnej w drugim dniu Kongresu NIEPODLEGŁA w Centrum Konferencyjnym Legia Warszawa.

Czy hołdowanie symbolom narodowym, odgrywanie hymnu państwowego to przejaw „nacjonalizmu banalnego” (za Michaelem Billigiem)? W jaki sposób ewoluował patriotyzm martyrologiczno-historyczny? Gdzie przebiega granica między „starym” patriotyzmem a nowym i jakie są źródła tego antagonizmu? Który z nich jest tak naprawdę godny miana patriotyzmu nowoczesnego? W jaki sposób możemy odnajdować ścieżki łączące jednych i drugich patriotów?

Nad tymi zagadnieniami pochylili się prof. Maria Flis (Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego), dr hab. Dariusz Gawin (Muzeum Powstania Warszawskiego), Edwin Bendyk (Fundacja im. Stefana Batorego). Debatę poprowadzi Jan Wróbel (TOK.FM, Dziennik Gazeta Prawna).

Więcej o projekcie DWA KOLORY

Dotychczas w ramach projektu DWA KOLORY – MIĘDZY BUNTEM A POSŁUSZEŃSTWEM odbyły się cztery debaty poświęcone rozumieniu patriotyzmu w historii i współcześnie. Powstały także badania fokusowe, scenariusze lekcji i wystawa w formule ready to print. Zapoznaj się z materiałami na stronie projektu.

Dodano: