Trzy głośne filmy o dziecięcej perspektywie i prawach dziecka, spotkania z ekspertami oraz dyskusje o współczesnych wyzwaniach w ochronie najmłodszych – tak zapowiada się tegoroczna odsłona cyklu „Człowiek w Centrum” w Centrum Myśli Jana Pawła II. W dniach 3-10 grudnia 2024 r. włączamy się w obchody Warszawskiego Tygodnia Praw Człowieka, stawiając w centrum uwagi prawa i głos dzieci oraz młodzieży.
Wydarzenia zaplanowane na 3, 5 i 10 grudnia 2024 roku mają na celu nie tylko prezentację wybitnych dzieł filmowych, ale przede wszystkim włączenie się w ważną dyskusję o prawach dziecka we współczesnym świecie.
Program filmowy został starannie wyselekcjonowany, aby pokazać różnorodne perspektywy i wyzwania związane z prawami najmłodszych. Cykl otwiera „Aftersun” (3 grudnia) – nominowany do Oscara, intymny portret relacji ojca z córką w reżyserii Charlotte Wells, z poruszającą rolą Paula Mescala. 5 grudnia widzowie zobaczą „Monster” – najnowsze dzieło mistrza kina Hirokazu Kore-edy, które z niezwykłą wrażliwością opowiada o dziecięcych tajemnicach i społecznych uprzedzeniach. Zwieńczeniem cyklu będzie pokaz wielokrotnie nagradzanego „Kafarnaum” Nadine Labaki (10 grudnia) – wstrząsającej opowieści o dwunastoletnim chłopcu, który pozywa własnych rodziców za brak odpowiedniej opieki.
Każdy seans poprzedzony będzie rozmową z ekspertem, który nakreśli szerszy kontekst społeczny prezentowanych historii. Po projekcjach odbędą się dyskusje z publicznością. Wśród zaproszonych gości znajdą się zarówno praktycy pracujący na co dzień z dziećmi, jak i teoretycy zajmujący się problematyką praw człowieka w odniesieniu do osób małoletnich i ich ochrony.
Dodatkowo, w ramach wydarzenia Centrum Myśli Jana Pawła II przygotowało także podcast z serii „Słuchając drogi”, poświęcony tematyce osób z doświadczeniem uchodźczym. W audycji zatytułowanej „Czy pomoc drugiemu bywa naiwna?” gościem jest Mateusz Luft z Klubu Inteligencji Katolickiej. Rozmowa koncentruje się na działalności Punktu Interwencji Kryzysowej niosącego pomoc humanitarną na granicy polsko-białoruskiej. Słuchacze poznają kulisy pracy wolontariuszy, ich motywacje i wyzwania, z jakimi się mierzą. Podcast porusza również temat rzeczywistego obrazu uchodźców, konfrontując medialny przekaz z doświadczeniami osób bezpośrednio zaangażowanych w pomoc.
Zachęcamy do udziału nie tylko rodziców i opiekunów, ale także nauczycieli, pedagogów, pracowników instytucji kultury oraz wszystkie osoby zainteresowane tematyką praw dziecka i edukacji antydyskryminacyjnej.
Pokazy odbędą się w siedzibie Centrum Myśli Jana Pawła II przy ul. Foksal 11 w Warszawie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
PROGRAM:
3 grudnia
2024
Wielka Brytania, USA
AFTERSUN (2022)
reż. Charlotte Wells, 98′
Obsada: Paul Mescal, Frankie Corio, Celia Rowlson-Hall, Sally Messham
Jedenastoletnia Sophie spędza wraz z rozwiedzionym ojcem, Callumem, wakacje w średniej klasy tureckim kurorcie. Po latach wraca do utrwalonych na polaroidach i kasecie VHS wspomnień, w których radość spleciona jest nierozłącznie z melancholią. Charlotte Wells budując relację córki i ojca sięgnęła głęboko do własnych doświadczeń. Jej fabularny debiut, pomysłowo i w wyrafinowany sposób poprowadzona opowieść jest nasycona wrażliwością i wyczuciem rytmu, światła i kadru.
Nominowany do Oscara za swoją zachwycająca rolę Paul Mescal w fenomenalnym duecie z debiutującą na wielkim ekranie Frankie Corio, którą okrzyknięto odkryciem roku. Najlepszy film roku według redakcji IndieWire, The Guardian oraz Sight and Sound. Czarny koń sezonu nagród, już ponad 200 nominacji i wyróżnień; m.in. nominacja do Oscara, 7 nagród BIFA, w tym dla Najlepszego Filmu, 4 nominacje BAFTA, 4 nominacje Gotham Awards, 5 nominacji Film Independent Spirit Awards.
5 grudnia
2024
Japonia
MONSTER (2023)
reż. Kore-eda Hirokazu, 126′
Obsada: Sakura Ando, Hinata Hiiragi, Soya Kurokawa, Eita Nagayama
Nagrodzony Złotą Palmą mistrz storytellingu Kore-eda Hirokazu powraca z nowym, subtelnym i niezwykle poruszającym filmem. W „Monsterze” tworzy pełną zaskoczeń, doskonale skonstruowaną opowieść o dziecięcych tajemnicach.
„Monster” ukazuje trzy perspektywy tej samej, z pozoru prostej, historii. Bójka w szkole, moralnie niepewny nauczyciel i matka walcząca o syna. Kolejne puzzle układane są przez Kore-edę z chirurgiczną precyzją i odsłaniają przed widzem sekrety bohaterów. Opowieść o tym, jak przyjaźń, miłość i odrzucenie tak często istnieją w tym samym kontinuum.
Emocje filmowe potęgowane są przez najwyższej próby ścieżkę dźwiękową, będącą ostatnią pracą nagrodzonego Oscarem kompozytora Ryuichiego Sakamoto.
10 grudnia
2024
USA, Liban
KAFARNAUM (2018)
reż. Nadine Labaki, 121′
Obsada: Zain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole, Nadine Labaki
Uhonorowany Nagrodą Jury w Cannes, „Kafarnaum” sprowokował najgłośniejsze i najdłuższe (aż piętnastominutowe!) owacje podczas festiwalu. Potężny ładunek emocjonalny, jaki detonuje na ekranie Nadine Labaki, nikogo nie pozostawia obojętnym. Jej film pochłania, wstrząsa, porusza – i bywa, że doprowadza do łez. To zasługa nie tylko fantastycznego scenariusza, ale też odtwórcy głównej roli, Zejna Al Rafeea. Ten mały uchodźca z Syrii zagrał w filmie chłopca, który pozywa własnych rodziców za to, że nie byli w stanie zapewnić mu godnego życia.
Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w „Kafarnaum” z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym „chaos”, „bezład”, „gmatwaninę”, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Nadine Labaki (autorka doskonale znanego w Polsce „Karmelu”) staje w ich obronie – i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki Zejna. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. To dziecko ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, a przez „Kafarnaum” nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zejn w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie. Przejmująco portretując dziecięcą solidarność, Labaki akcentuje, jak sama je nazywa, „drobne cuda”: serdeczne gesty, akty współczucia i miłości. To dzięki nim możliwe jest przetrwanie.
Porównywany do słynnego „Slumdoga. Milionera z ulicy”, film libańskiej reżyserki nie serwuje łatwych wzruszeń, bo stawia przed nami nie tyle bezbronną, milczącą ofiarę, co chłopca przepełnionego gniewem i umiejącego swój gniew wykrzyczeć. Chcąc nie chcąc stajemy się więc uczestnikami wytoczonego przez Zejna procesu. I tylko od nas samych zależy, czy wejdziemy w rolę obrońców, oskarżycieli, czy sędziów. Bo dystansu wobec opowiedzianej w „Kafarnaum” historii nikomu nie uda się zachować.
Wszystkie pokazy rozpoczynać się będą o godzinie 18:00.