Bartosz Kowalski-Banasewicz

Pseudonim Bartmuz; kompozytor; ur. 7 marca 1977, Warszawa. Naukę kompozycji rozpoczął w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Sławomira Czarneckiego. Następnie studiował w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem. W 1997 otrzymał stypendium artystyczne Ministra Kultury i Sztuki. Swoje umiejętności doskonalił podczas warsztatów w Musikhochschule Stuttgart prowadzonych przez Matiasa Hermana i Marka Chołoniewskiego. W 2002 uczestniczył w Międzynarodowym Seminarium Przedstawicieli Katedr Kompozycji Wyższych Uczelni Muzycznych Krajów Europy Centralnej.


Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich: w 1996 otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Młodzieży Szkół Średnich w Tarnowie za Kwartet smyczkowy nr 1 (1996); w 1997 – wyróżnienie na III Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w Częstochowie za Zdrowaś Mario na chór mieszany (1997), Grand Prix, Rydwan Apollina oraz stypendium zagraniczne u Matiasa Hermana w Musikhochschule Stuttgart na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Szkół Średnich im. Andrzeja Krzanowskiego za utwór Domine Jesu na chór mieszany (1997) oraz II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na V Ogólnopolskim Młodzieżowym Konkursie Kompozytorskim w Tarnowie za Tchnienie wiosny na orkiestrę smyczkową (1997); w 1998 – II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na III Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Domine Deus na chór mieszany (1997) oraz III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów w Tarnowie za Etiudę na kwintet fortepianowy (1997); w 1999 – I nagrodę (ex aequo) na 41 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Studium Przestrzeni na wielką orkiestrę smyczkową (1999); w 2000 – I nagrodę (ex aequo) na V Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Sanctus Dominus Deus Sabaoth na chór mieszany (2000); w 2001 – I nagrodę (ex aequo) na 43 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Sny o przeobrażeniach materii na taśmę (2001) oraz I nagrodę na VI Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Lacrimosę na chór mieszany (2001); w 2002 – IV nagrodę na VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego za Symfonię okręgów na orkiestrę symfoniczną (2002) oraz I nagrodę (nagroda Rektora Akademii Muzycznej w Warszawie) na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Studentów Akademii Muzycznych za Kwintet na instrumenty dęte blaszane (2001); w 2004 – I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Stadium for piano and string quartet (2003); w 2005 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” za Crucifixus et Resurrexit na chór mieszany (2005). Jego Symfonia okręgów (Symphony of the Circles) została zakwalifikowana przez międzynarodowe jury w Zagrzebiu do wykonania na Światowych Dniach Muzyki „Chorwacja 2005”, corocznym festiwalu organizowanym przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej.
Utwory Bartosza Kowalskiego-Banasewicza wykonywane były w kraju i za granicą m.in. przez Polską Orkiestrę Radiową, Chór „Schola Cantorum Gedanensis”, zespół „Chamberbrass” i wiele innych. Jego twórczość obejmuje zarówno muzykę symfoniczną i kameralną, jak również muzykę elektroniczną oraz filmową. Poza twórczością kompozytorską ma w swym dorobku także szereg aranżacji i instrumentacji dzieł zarówno muzyki poważnej, jak i rozrywkowej.
Brał udział w pracach jury konkursów kompozytorskich organizowanych w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie i Konkursu „Musica Sacra”, a jako instrumentalista improwizujący – w rozmaitych koncertach, performansach i instalacjach.

Strona internetowa kompozytora: www.bartoszkowalski.com

WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: Kwartet smyczkowy nr 1 * (1996) Trzeci Błękit na wiolonczelę i fortepian (1996) Cztery utwory na harfę (1996) Tchnienie wiosny na orkiestrę smyczkową * (1997) Impresja na skrzypce i fortepian (1997) Pastorałki na zespół fletów prostych (1997) Tam gdzie kończy się tęcza na obój, klarnet, róg i fagot (1997) Domine Deus na chór mieszany * (1997) Zdrowaś Mario na chór mieszany (1997) Domine Jesu na chór mieszany * (1997) Zakochany cień na altówkę i kontrabas (1998) Oddech Kosmosu na taśmę (1998) Amen na chór mieszany * (1999) Studium Przestrzeni na wielką orkiestrę smyczkową * (1999) Moment na smyczki (1999) Etiuda na kwintet fortepianowy * (1999) Dialog na dwie tuby * (1999) Sanctus Dominus Deus Sabaoth na chór mieszany * (2000) Ciebie Boże wysławiamy na chór mieszany (2000) Si-La na trzy klarnety (2000) Kontrsymetrie na 4 perkusistów (2000) Cantabile na klarnet solo (2000) Etiuda koncertowa na fortepian (2001) Kwintet na instrumenty dęte blaszane (2001) Lacrimosa na chór mieszany (2001) Sny o przeobrażeniach materii na taśmę (2001) Continuum na małą orkiestrę smyczkową (2001) Epizod na orkiestrę symfoniczną (2001) Kwartet smyczkowy nr 2 (Prometheyan String Quartet) (2001) Atmosfery na taśmę (2001) Kwartludium I na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian * (2002) Symfonia okręgów na orkiestrę symfoniczną (2002) Soul of the Old Machines na taśmę (2002) Przeistoczenia na taśmę (2002) Kwartludium II na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian * (2002) Krople wspomnień na pajęczej sieci czasu na fortepian (2002) Ave Maria na chór mieszany (2003) Fanfarodia na orkiestrę kameralną (2003) Dies Irae per coro ed orchestra (2003) Stadium for piano and string quartet (2003) Kwartludium III na skrzypce, klarnet basowy, marimbę i fortepian (2004) Kwartet smyczkowy nr 3 „Quarthesis” (2004) Barwy podhalańskie na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2004) Suita kolędiana na chór i orkiestrę kameralną (2004) The Study of Space II na orkiestrę smyczkową (2005) Crucifixus et Resurrexit na chór mieszany (2005) Constellations na dwie marimby i warstwę elektroniczną (2005) Fanfara Jubileuszowa ZKP na zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005) Światłość na chór do słów Barbary Czerwonki (2005) Sploty chaosu na dwa fortepiany (2005) Kum i Kuma na chór (2005) Tkaninus na orkiestrę kameralną (2006) Recordare na chór i orkiestrę symfoniczną (2006) Gdzie jest kot na chór żeński (2006)

Opublikowano 21.09.2009

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POBIERZ
Już jest trzeci numer magazynu „Myśl w Centrum”. Tym razem podejmujemy temat migracji.
Już jest nowy odcinek naszego podcastu „Słuchając drogi”. Przygotowaliśmy go specjalnie na obchody Warszawskiego Tygodnia Praw Człowieka.
STUDENCI
Drodzy studenci, poznaliśmy wyniki naboru wniosków stypendialnych! Serdecznie gratulujemy wszystkim tegorocznym stypendystom. Doceniamy Wasze osiągnięcia uczelniane oraz aktywność pozauczelnianą i zachęcamy do dalszej nauki i rozwoju!
Do 6 grudnia przyjmujemy zgłoszenia do projektu PoKolędzie JP2. Z kolei w ramach Tygodnia Praw Człowieka przygotowaliśmy dla Was pokazy filmowe i dedykowane tej tematyce podcasty. Nie zabraknie również wydarzeń dla naszych stypendystów.

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.