Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Aleksander Kościów

Kompozytor; ur. 5 maja 1974, Opole. W latach 1993-98 studiował kompozycję pod kierunkiem Mariana Borkowskiego (dyplom z wyróżnieniem) oraz w latach 1994-98 w klasie altówki Błażeja Sroczyńskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie.


Jest laureatem konkursów kompozytorskich w Katowicach (1991 – wyróżnienie), w Tychach (1992 – finalista), w Warszawie (1995 – wyróżnienie, 1998 – wyróżnienie, 1999 – I nagroda, 2000 – wyróżnienie), w Częstochowie (1996 – wyróżnienie), w Gdańsku (1997 – III nagroda), w Krakowie (1999 – I nagroda), w Katowicach (2000 – Nagroda Główna). W 2004 otrzymał stypendium Fundacji Fulbrighta.
Brał udział w wielu koncertach, festiwalach, happeningach i innych imprezach muzyki współczesnej, takich jak koncerty Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich przy Festiwalu „Warszawska Jesień” (1996, 1998, 1999), Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (1995, 1996), Koncert „Młodzi Kompozytorzy Opolscy” (1995), Festiwal „Pytanie o metaforę” w Warszawie (1998), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (1999), Warszawskie Spotkania Muzyczne (1999, 2001), Festiwal „Koniec Wieku” w Warszawie (1999), Międzynarodowy Przegląd Teatrów Tańca w Lublinie (1999), Międzynarodowy Festiwal-Forum „Cultural Interaction in Music of East-European and Eurasian Countries” w Odessie (2000), Festiwal Muzyki Witolda Lutosławskiego w Katowicach (2000), Sympozja Kompozytorów Akademii Muzycznej w Warszawie (2000, 2001), koncerty kompozytorskie Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Warszawie (2001, 2002, 2003, 2004), monograficzny koncert kompozytorski w Akademii Muzycznej w Warszawie (2002), koncerty w ramach kursu „Jeunesses Modernes” w Weikersheim/Monachium (2003), Międzynarodowy Festiwal „Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Warszawie (2003), Festiwal „Pogranicze” w Sejnach (2003), Musica Polonica Nova (2004), koncert Warszawskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w ramach Festiwalu „Warszawska Jesień” (2004), Portrety Kompozytorów organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich w Warszawie (2004).
Utwory Aleksandra Kościówa były wykonywane w wielu miastach Polski oraz za granicą (w Niemczech, na Ukrainie, we Francji, w Rosji i Japonii), były prezentowane na antenach radiowych Polski i Niemiec oraz w Telewizji Polskiej. Znalazły się w repertuarze m.in. zespołu „Modern Academy”, Tria im. Witolda Lutosławskiego, kwartetów smyczkowych: Royal, Camerata, DaFô, Wilanów, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestry Symfonicznej Fiharmonii Opolskiej, Orkiestry „Mała Filharmonia”, Kwartetu wiolonczelowego „Quatricelli”, chórów: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Schola Cantorum Gedanensis, Cantica Cantamus, Jeunesses Musicales oraz solistów: Klaudiusza Barana, Krzysztofa Bąkowskiego, Roberta Morawskiego, Artura Pachlewskiego i Krzysztofa Węgrzyna. Ponadto jego Fantazja na altówkę solo (1996) znalazła się w programie II etapu Ogólnopolskiego Konkursu Altowiolistów im. Jana Rakowskiego w Poznaniu w 1998.
Od 1999 współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletu współczesnego. Do jego choreografii i dla jego zespołu „Joe Alter Dance Group”, powstał zamówiony 60-minutowy utwór His… est Caritas (Of these… Love / Z nich zaś… Miłość) – polska premiera przedstawienia odbyła się w Teatrze Polskim w Poznaniu w maju 2001. Ponadto częścią innych programów grupy „Joe Alter Dance Group” był utwór Liber Absens – Kwartet smyczkowy nr 4 (Teatr Mały w Warszawie, Międzynarodowy Przegląd Teatrów Tańca w Lublinie – 1999).
Aleksander Kościów od roku akademickiego 1998/99 jest pracownikiem dydaktycznym Akademii Muzycznej w Warszawie (od 2002 na stanowisku asystenta), gdzie wykłada kontrapunkt, czytanie partytur i instrumentację. Jest także autorem wielu publikacji związanych z akademickimi pracami Katedry Kompozycji warszawskiej uczelni. W 2003 został zaproszony jako wykładowca na kurs i festiwal muzyki współczesnej „Jeunesse Moderne” w Weikersheim i prowadził warsztaty przygotowujące utwory współczesne, w tym zamówiony specjalnie utwór Liber Ventinebulae na flet, klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2003) wykonany następnie, nagrany i wydany na CD.
W latach 1996-98 był sekretarzem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, od 2002 jest członkiem zwyczajnym ZKP. Od 2002 jest także członkiem Stowarzyszenia „Laboratorium Muzyki Współczesnej” oraz Akademii Fonograficznej.

WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: 

Motet I: „Wezbrało moje serce słowem wdzięcznym” (Ps. 45) na chór mieszany i instrumenty perkusyjne (1991)
Sonata na gitarę klasyczną solo (1991)
Motet II: „Panie, w gniewie Twoim nie karz mnie” (Ps 38) na baryton i zespół instrumentalny (1992)
Tritetron na głos żeński solo * (1993)
Septet strunowy na dwie gitary, dwie harfy, dwa klawesyny i fortepian * (1994)
Trzy pieśni do staroceltyckich tekstów obrzędowych na chór mieszany a cappella * (1994)
Partita na orkiestrę kameralną * (1994)
Musica Pulla na trzy fagoty i obój * (1994)
Miserere na chór mieszany a cappella * (1994)
Musica Fusca na trzy fagoty, kontrafagot, trzy wiolonczele, kontrabas i perkusję * (1994)
Strofy na flet i skrzypce * (1995)
Musica Viridis na zespół perkusyjny (1995)
Sous-Entendu na altówkę solo (1995)
Kwartet smyczkowy nr 1 * (1995)
Nanda Devi na cztery trąbki i perkusję * (1996)
Forsaken Gardens Are Full Of Weird Nooks na zespół instrumentalny * (1996)
Musica Caesia na zespół instrumentalny (1996)
Fantazja na altówkę solo * (1996)
Kwartet smyczkowy nr 2 * (1996)
Krystus zmartwych wstał je na chór mieszany a cappella (1996)
Agnus Dei na chór mieszany a cappella (1996)
Partita na altówkę solo (1996)
Sonatina na altówkę z fortepianem (1996-97)
Pezzo Sinfonico na orkiestrę symfoniczną (1996-97)
Quinque carmina de aëre et aqua na trzy flety i klarnet (1997)
Noc Świętojańska na orkiestrę smyczkową * (1997)
Dies Irae na taśmę (1997)
Kwartet smyczkowy nr 3 (1997)
Kyrie na chór mieszany a cappella (1997)
Five Cosmogonic Tales na fortepian solo (1997)
Pressionata na skrzypce solo * (1997)
Tempestate Apparendorum na czterech wiolonczelistów (1998)
Requiem Mundo na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1998)
Ultra Exterum na fortepian solo (1998)
Déjà-vus Agonaux na skrzypce i fortepian (1998)
Auqisagin Ermisalmu na fortepian solo (1998)
Liber Absens – Kwartet smyczkowy nr 4 (1999)
Kwartet smyczkowy nr 5 (1999)
Holometabol na zespół instrumentalny * (1999)
Żywioły na orkiestrę smyczkową (1999)
His… est Caritas na zespół kameralny (2000)
Trzy postludia na fortepian solo (2000)
Cztery pieśni na sopran i fortepian (2000)
Liber sub cortice scriptus na klarnet i kwartet smyczkowy (2001)
Lithiammokykliskia na skrzypce solo (2001)
Thule na kwartet wiolonczelowy (2001)
Kaleidergon na zespół instrumentalny (2001)
Liber Figurarum Aquae na dwa fortepiany (2002)
Kwartet smyczkowy nr 6 (2002)
Hyalia na skrzypce i fortepian (2002)
Nenia na klarnet i fortepian (2002)
Ilargia na akordeon solo (2002)
Unde na chór mieszany, perkusję i orkiestrę smyczkową (2003)
Liber Ventinebulae na flet, klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2003)
Gloria na chór mieszany a cappella (2003)
Cludioculos na trzy flety, trąbkę, perkusję, akordeon, fortepian i smyczki (2003)
Canor Keneias na wiolonczelę i media elektroniczne (2003)
Liber Septem Serpentum Saligiæ – Kwartet smyczkowy nr 7 (2004)
Ore Osse Oculo na klarnet, marimbę, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2004)
Omphalos na fortepian solo (2004)
Shihaikai na sopran i fortepian (2004)
23:59:59 na dwie wiolonczele i fortepian (2005)
Voces na orkiestrę kameralną (2005)
Dilexit na chór mieszany, 2 oboje, 2 trąbki, 3 puzony, perkusję i smyczki (2006)
Symfonia na chór i orkiestrę symfoniczną (2006)
Pieśń o blasku wody na chór i orkiestrę (2007)
Kwartet smyczkowy nr 8 (2008)
Kwartet smyczkowy nr 9 (2009)
Gorzkie żale na chór żeński i 8 wiolonczel (2010)
Duae molentes in mola na chór a cappella (2011)
Nebulae na dwa chóry a cappella (2011)
Muzyka do spektaklu Hekabe Eurypidesa w reż. Karoliny Labakhua (2011)
Muzyka o zmierzchu na klarnet, perkusję, cymbały, lirę korbową, skrzypce i kontrabas (2012)
Lithaniae na sopran, chór żeński głosów białych i orkiestrę (2012)
Kwartet smyczkowy nr 10 (2012-13)
Iffy Shapes na saksofon, akordeon i wiolonczelę (2013) 

Opublikowano 04.11.2007

ZOBACZ RÓWNIEŻ

„Uczyń z życia arcydzieło” – czy wiecie, czym zainspirowane jest hasło, które uczyniliśmy jednym z ważnych drogowskazów naszej pracy?
2 kwietnia przypada 19. rocznica śmierci Jana Pawła II. Z tej okazji przygotowaliśmy publikacje skupiające się na temacie przemijania i poświęcenia. Zapraszamy także na kolejną debatę w ramach projektu „Porozmawiajmy o człowieku”
Śmierć drugiej osoby nie musi kojarzyć jedynie z bólem i cierpieniem, a hospicjum z miejscem do umierania.
Życzymy Wam pokoju, nadziei oraz sił do zmieniania świata na lepsze

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.