Zmieniamy się – nowe logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Po 12 latach istnienia na mapie instytucji kultury, Centrum Myśli Jana Pawła II zmienia identyfikację wizualną. Nowe logo ma komunikować Centrum jako organizację nowoczesną oraz współgrać z dynamiką jej działań. Jednocześnie ma nie pozostawiać wątpliwości, że w centrum (w Centrum) jest Jan Paweł II.

Centrum Myśli Jana Pawła II buduje swoją tożsamość warszawskiej instytucji kultury, która wprowadza w życie nauczanie swojego patrona.  Nie chodzi ani o religię, ani o politykę. Chodzi o budowanie dialogu tam, gdzie wydaje on się wyjątkowo trudny, chodzi o kulturę i o to, by podejmować tematy, które mają realny wpływ na człowieka. W końcu chodzi  człowieka, ze szczególną optyką na młodych, bo to w nich papież widział przyszłość świata. Sama instytucja wciąż jest młoda, ale dojrzała poprzez działania, które już zrealizowała i na które wciąż ma apetyt.

„Centrum Myśli Jana Pawła II nie jest ani fundacją, ani organizacją kościelną. Jest warszawską instytucją kultury, która poprzez swoje projekty stara się przybliżać osobę i nauczanie Karola Wojtyły – Jana Pawła II ze szczególną troską o obszar społeczno-edukacyjny, kulturalny i naukowy.” – wyjaśnia Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II i dodaje: „Przez ostatnie lata zmieniliśmy się wszyscy – zmienili się warszawiacy, którzy są jedną z kluczowych grup odbiorców naszych projektów. Zmieniło się nasze otoczenie, sposób odbierania i konsumowania kultury. Do gry wkracza pokolenie ludzi, którzy nie pamiętają Jana Pawła II, nie mają wspomnień i emocji, na fali których Centrum powstawało po jego śmierci. A zatem i nasza marka powinna do tej nowej rzeczywistości się dopasować”.

Z początkiem 2018 roku instytucja podjęła decyzję o zmianie identyfikacji wizualnej. W pierwszym etapie zmianie uległo logo i podstawowe elementy graficzne takie jak strona internetowa czy layout materiałów informacyjnych. W kolejnym etapie, w 2019 roku, planowana jest zmiana w obszarze istniejących marek i uspójnienie ich z nową strategią brandingu.

Ewolucję w identyfikacji wizualnej wymusiła nie tylko zmiana pokoleniowa. Dotychczasowe logo, które funkcjonowało od 2006 roku, zbudowane było z dwóch oddzielających się elementów sygnetu: żółto-białego profilu papieża oraz czerwonej kostki. Logo już samo w sobie było horyzontalnie rozbudowane, a często pojawiało się dodatkowo z herbem m.st. Warszawy. Kolorystyka loga, oparta na mocnym kontraście czerwono-żółtym, była trudna w połączeniu z sukcesywnie zmienianą estetyką projektów – nowoczesną, dynamiczną, odpowiadającą trendom tak w kulturze, jak i w promocji wydarzeń kulturalnych. Co więcej, założeniem zmian było wyróżnienie Centrum Myśli Jana Pawła II na tle innych instytucji papieskich oraz podkreślenie w sferze wizualnej tożsamości Centrum jako instytucji kultury.

Zadanie zmiany logo powierzone zostało Mateuszowi Machalskiemu – projektantowi identyfikacji wizualnych i krojów pism. W wyniku tej współpracy powstał nowy znak Centrum Myśli Jana Pawła II.

„Zrezygnowaliśmy z umieszczania w logo profilu Jana Pawła II. Uznaliśmy, że nie musimy w sposób aż tak oczywisty wskazywać na papieża w znaku, by móc komunikować to, kim był i jaki dorobek intelektualny po sobie zostawił. Postanowiliśmy nowy znak zbudować w oparciu  o dotychczasową, znaną już naszym odbiorcom kostkę oraz zdecydowanie mniej techniczne liternictwo. Nowy sygnet budują zapisane wersalikami litery JP2 umieszczone na czerwonej apli, której kształt nawiązuje do słowa «myśl». Całość dopełnia specjalnie zaprojektowany przez Mateusza Machalskiego font, który będziemy wykorzystywać jako bazowy element naszej identyfikacji.” – tłumaczy Joanna Korzeniewska, kierownik działu komunikacji w Centrum Myśli Jana Pawła II.

W ślad za zmianą logotypu, pod dotychczasowym adresem www.centrumjp2.pl, Centrum uruchomiło nową stronę internetową. Podstawowymi założeniami towarzyszącymi projektowaniu layoutu strony były jej użyteczność i przejrzystość. Nowa strona spełnia przede wszystkim funkcję informacyjną – prosta struktura i wygląd ułatwiają nawigację i szybkie odnajdywanie interesujących informacji. „To, z czego jesteśmy dumni, to wirtualne biuro prasowe, w którym, poza pakietami prasowymi, dziennikarze odnajdą biogramy naszych ekspertów i zakres ich specjalizacji.” – tłumaczy Joanna Korzeniewska.

Nową stronę internetową instytucji zaprojektowało studio graficzne „Punkt Widzenia” z Łodzi.

 

Zobacz jak zmieniło się nasze logo – ANIMACJA.

 

Dodano: